Tomtom har hamnat lite på efterkälken på funktionssidan jämfört med de starkaste konkurrenterna, som Navigon. Det var länge sedan vi först hörde talas om de spännande Live-tjänsterna (som är igång i andra delar av Europa och som innebär realtidsinformation via Internetuppkoppling) men nu avvaktar Tomtom i Sverige och låter konkurrenterna köra igång före.

Aktivt fäste och animerade menyer
Go 950 har fått lite modernare former och även hållaren till vindrutan är ny. Denna är av ”aktiv” typ vilket i gps-sammanhang innebär att TMC-antenn är integrerad. Hållaren sitter ordentligt på plats och du behöver inte oroa dig att navigatorn skall trilla ned i knät medan du kör.



När vi startar upp Go 950 får vi upp frågan om vi vill aktivera en förenklad startskärm med ett gäng förvalda destinationer, en ny feature som kan passa ovana användare. Dock skulle vi hellre se den här finessen i en instegsmodell än i toppmodellen där vi gissar att användarna istället vill komma åt allt lull-lull navigatorn har att erbjuda.

Skärmen på den här modellen är riktigt ljusstark och fin och navigatorn är jämförelsevis snabb att hantera (trots lite nya animeringar i menyerna).

Tillverkarens två stora paradnummer, som funnits med ett tag nu, heter Map Share och IQ Routes, och självklart återfinns även dessa smarta funktioner i Go 950. Nytt är nu att du redan i ruttöversikten ser om navigatorn tar hänsyn till IQ Routes-information (exempelvis om vägen beräknas vara extra trafikerad vid din restid) när den beräknar ankomsttid. Och ett smart sätt att använda Map Share är att du alltid har tillgång till fräsch information om var det sitter hastighetskameror på vägarna då det är superenkelt att lägga till sådana själv.



Fräscha kartor och tydligt gränssnitt
Kartorna i testmaskinen var av senaste version, Q4 2009 för att vara exakt, och när du köper Go 950 får du 30 dagars fria kartuppdateringar. Detta kan tyckas snålt men å andra sidan släpper Tomtom nya kartor varje kvartal så det är främst ett sätt att säkerställa att du alltid får en fräsch karta i navigatorn när du köper den även om den legat i butikshyllan några månader.

Under de dagar vi körde runt i Stockholmsområdet skötte sig navigatorn riktigt bra och till skillnad från föregångsmodellen ville den inte leda in oss på vägar som ännu inte var öppnade för trafik (läs norrortsleden). Kartpresentationen är tydlig, röstangivelserna låter hyfsat levande och det är enkelt att hitta inställningarna i apparaten.

Priset kan tyckas högt men om du klarar dig utan nordamerikanska kartor hittar du Go 950 Europe hos billiga återförsäljare för strax över 3 000 kronor vilket är helt okej i våra ögon. Visst finns det alternativ som erbjuder fler finesser men Tomtom Go 950 är överlag en riktigt trevlig och extremt lättanvänd navigator som vi varmt rekommenderar.





+
IQ Routes och Map Share
Gränssnittet
Även nordamerikanska kartor

-
Röststyrning endast på engelska
Endast 30 dagars fria kartuppgraderingar

=
Trevlig, kompetent och lättanvänd bilnavigator som dock skulle kunnat bjuda på mer nytänk.

BETYG
Storlek/form: 8
Funktioner: 8
Användarvänlighet: 8
Prisvärde: 7


Totalt: 8