Mest läst just nu

Iphone
Stor och större Iphone övertygar

Meny

Artikelkommentarer

Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Gratis Androidappar kan skada genom reklam

Lite synd

2012-03-20 17:52

Att studien endast gjordes pa Android appar.

bobobaba

Lite synd

2012-03-20 18:22

Han är ju tvungen att testa på något, men principen gäller för all appar med reklam oberoende av operativsystem som han också skrev. Anledningen till att Android användes för att testa sånt är väl helt enkelt för att du inte behöver vänta en vecka på att din app ska godkännas varje gång du laddar upp en ändring.

hans.pedersen

Lite synd

2012-03-20 18:38

Nej, anledningen var nog någon helt annan som t.ex. att han hade program för att analysera nedladdade appar. Finns väl ingen anledning att ladda upp något till en appstore över huvud taget för det han hållit på med. Hade han mot förmodan behövt en egen testapp så hade han oavsett plattform kunnat installera den direkt till telefonen från sin dator.

nissehult2

Lite synd

2012-03-20 18:45

Jo, fast om han gör en vetenskaplig undersökning som ingår i hans universitetsstudier så är det bra att göra ett exempel som verkligen visar hur det går till i verkligheten, och Androidappar kan du ju uppdatera hur ofta du vill utan att behöva vänta, vilket ju är en stor fördel om man pillar med något som för eget ändamål.

hans.pedersen

Lite synd

2012-03-20 21:14

Läs rapporten, den är på bara 10 sidor, så ser du vem av oss som gissat mest rätt;-)

nissehult2

Lite synd

2012-03-20 21:15

Kan man väl f.f. med sina iPodsappar oxå om man vill.
Du snackar så mycket skit ibland så det är rent otroligt.

Orsaken till att han använda Android var att det är lättare att probea (iOS har iofs bättre verktyg, men de är inte lika lät att komma åt och logga) och dels att det är väldigt gott om skitappar med dålig reklamimplementation (läs bara nyheten för någon vecka sedan där den bäddade reklamimplementationen snodde data ur adressböcker och lite av varje...).

tva

Lite synd

2012-03-20 22:07

Det står att de körde ett 80-tal olika tester med olika reklamtjänster som mål. Om det kördes realistiskt så betyder det att han laddat upp appen över 80 gånger med olika konfigurationer. Hur många år extra hade det tagit om han varit tvungen att vänta en veckas tid eller två för att få varje uppdatering godkänd genom iTunes?

Den enda som pratar mycket skit här är du tva. Imponerande att du aldrig ger dig.

hans.pedersen

Lite synd

2012-03-21 13:44

Varför ska du ladda upp den på App Store?
Bara att testa den direkt i mobilen...

diiz

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-03-22 02:59


Lite synd

2012-03-20 21:01

Man har tidigare gjort liknande studier t.ex. PiOS
http://iseclab.org/papers/egele-ndss11.pdf

Var väl då det blev sådant rabalder om att device-id samlades in.

nissehult2

Lite synd

2012-03-20 21:19

Inte riktigt samma sak va...

Däremot var det en (gammal) studie om (äldre) iOS och Android.

tva

Intressant detalj i rapporten

2012-03-20 17:54

"Jiang’s team found that 48,139 of the apps (1 in 2.1) had ad libraries that track a user’s location via GPS, presumably to allow an ad library to better target ads to the user."

Nagot som antagligen inte listas for anvandaren innan "Jag godkanner"

bobobaba

Intressant detalj i rapporten

2012-03-20 18:11

Dock ser man ju det när man installerar appen, och är det en app som inte annars behöver veta din position så kan man ju bli misstänksam. Sen att 99% inte läser varningarna och klickar OK på allt är en annan femma...

Rest man Klaymen - www.piratpartiet.se

Intressant detalj i rapporten

2012-03-20 18:13

Ah sa detta ar nagot google kontrollerar vid uppladdning?
Har aldrig laddat upp en app med sett att man kan satta dessa varningar till vad man vill i manifestet.

bobobaba

Intressant detalj i rapporten

2012-03-20 18:15

Nu är jag ingen androidutvecklare själv, men jag tror att det är omöjligt att anropa exempelvis GPS-API:et om du inte angett i manifestet att appen ska ha tillgång till det. Eller möjligtvis att Google ratar appen om manifestet och API-anropen inte överensstämmer.

EDIT: Nej behörigheterna gäller ju även för appar som inte laddats ned från Play, så det är nog Android som kollar att manifestet stämmer med API-anropen innan det tillåter installation.

Rest man Klaymen - www.piratpartiet.se

Intressant detalj i rapporten

2012-03-20 18:17

Googlade, sorry borde ha gjort det direkt...

The permission is checked during Context.startActivity() and Activity.startActivityForResult(); if the caller does not have the required permission then SecurityException is thrown from the call.

Nu kan vi sova lugnt :)

bobobaba

Intressant detalj i rapporten

2012-03-20 18:19

Hade ju varit extremt klantigt om det gick att fejka detta så enkelt :)

Rest man Klaymen - www.piratpartiet.se

Intressant detalj i rapporten

2012-03-20 19:55

Nja, egentligen går det till så att när du installerar en app så kommer androids pakethanterare att dels tilldela appen en unik userid i telefonen (varje app i din telefon körs som en egen användare) och pakethanteraren kommer också utifrån de permissions som finns i manifestet lägga in den användaren i olika grupper för olika behörigheter. I telefonen körs sedan appen som en vanlig linuxprocess som just den användaren och har de rättigheter som tilldelats användaren vid installationen. Linuxkärnan i botten kommer se till att processen bara kommer åt de resurser som användaren tilldelats.

Mattias C

Jag skulle inte sova så lugnt

2012-03-20 21:11

Hela poängen med undersökningen är att annonsramverk som utvecklaren ofta inte har källkoden till bakas in i appen och får samma rättigheter som appen. De hade tydligen hittat sju appar som laddade ner exekverbar kod. Dessa plockades bort av Google men skulle naturligtvis aldrig ha fått publiceras,

nissehult2

Intressant detalj i rapporten

2012-03-20 18:24

Ehm? Det står med rätt enorma bokstäver när du aktiverar din mobiltelefon.

hans.pedersen

Comments powered by Disqus

- M3:

video windows 10

Video: Första titten
på Windows 10


- M3:

pebble sverige

Nu finns den smarta
klockan Pebble i Sverige

- M3:

Här är Netflix första långfilm


- M3:

Iphone

Stor och större Iphone övertygar


- M3:

windows 8.1 och windows phone 8.1 ökar

Microsoft: "Windows 8.1 och
Windows Phone 8.1 ökar"


- M3:

touch id ipad ios 8.1

"Nästa Ipad får Touch Id"


- M3:

photoshop för chromebook och chrome

Chromebooks får
Photoshop i molnet


- M3:

Rochester Cloak

Här är linsen som
gör dig osynlig

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig | Kontakta M3 | Press | M3 på Google+ | Om cookies, personuppgifter & copyright
Besöksadress: Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996- International Data Group