Det här är del 4 i M3:s special om patentkriget. Läs även de övriga delarna:

Patentkriget del 1: Början på det stora kriget
Patentkriget del 2: Därför har vi patentkrig
Patentkriget del 3: Så fungerar ett patenttroll
Patentkriget del 5: 10 pågående patentkrig



Patentering är i dagsläget det bästa sättet att skydda en uppfinning, men att gå från idéstadiet till ett godkänt patent kan vara både kostsamt och tidsödande. Innan man sätter igång finns därför några saker som är bra att tänka på.

Till att börja med är det viktigt att bena ut vad ett patent egentligen kan omfatta. Viss förvirring råder kring skillnaden mellan patent och designskydd (så kallat ”mönsterskydd”). Definitionerna av de olika skydden kan variera, men i Sverige ansöker man om ett designskydd för att säkerställa sig om att ingen ska kunna kopiera utformningen av produkten. Ett patent å sin sida täcker det tekniska innehållet och de funktioner som produkten kan åstadkomma.

Patrick Andersson arbetar som patentexpert på Patent & Registreringsverket. Han är noga med att betona den ekonomiska nyttan för aspirerande patentsökare.

– Den första frågan man ska ställa sig innan man ens funderar på att patentera är: ”Hur kan jag tjäna pengar på det här?” Sedan kan man göra på olika sätt. En viktig del är att man undersöker vad som är känt sedan tidigare. Även om man inte har sett något i en affär eller på marknaden så kan det vara så att någon har tänkt på det tidigare eller sökt patent för det.

Det finns ett par verktyg till hands som kan användas för att försäkra sig om att idén inte redan är patenterad. Genom prv.se finns sökmotorn Svensk Patentdatabas, som omfattar nationella patent, och genom se.espacenet.com kan man göra internationella sökningar efter patent. När sökningen är gjord och man känner sig säker på att uppfinningen är helt ny finns ytterligare två kriterier att uppfylla för att en ansökan ska ha chansen att bli ett godkänt patent. Dels måste idén möta kraven för uppfinningshöjd, och dels måste den vara industriellt tillämpbar.

Det är med andra ord en diger lista att avklara innan man ens kan börja fylla i sin ansökan, och när det väl är dags att ansöka om patentet är det också en god idé att ta ställning till de geografiska områden som man vill täcka. För vissa produkter kan det räcka med ett nationellt svenskt patent medan andra tjänar på ett bredare skydd.

– Eftersom det är relativt dyrt att söka patent, i alla fall om man ska ha det i hundra länder, så väljer man baserat på var man vill sälja, var man vill tillverka, och var konkurrenterna finns. Till exempel ett läkemedelsföretag söker patent i många länder eftersom de vill täcka stora delar av världen där tillverkning kan ske. Ett företag inom fordonsindustrin kanske däremot söker i ett fåtal länder där det kan finnas tillverkning och där de vill agera. De vet att man inte sätter upp en bilfabrik i Burkina Faso bara för att det inte råkar finnas patent där, säger Patrick Andersson.