Artikelkommentarer

Vi håller just nu på att uppgradera vära kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Kommentatorn ansvarar själv fö;r sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även poänglösa datorkrigsinlägg tas bort.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Kommentarer till:

Android Jelly Bean är på väg

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 10:20

De som köpte telefon förra månaden kommer förmodligen aldrig att kunna uppdatera. Dags att byta upp sig eller byta OS.

what.se what.se

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 11:02

Men den enda fragmenteringen som är av betydelse är ju om appar inte fungerar i olika versioner och det gör dom till 99%.

Vista

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 11:06

Det gör dom inte.
Men det kompileras med mängder med fall-backs på APIer så de fungerar ofta.


Så säger du 75-80% så är du väl mer nära sanningen.
[99% av det senaste kan gälla för SII och liknande, men det är ju en liten del av försäljningen...]

tva

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 11:17

I verkligheten så hör man ju väldigt sällan några normala människor klaga på att de inte får några uppdateringar eller att appar inte fungerar. Så länge det bara är teknikintresserade som bryr sig så är det egentligen inte något problem i stor skala (även om jag själv gärna hade önskat snabbare uppdateringar)

geist

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 12:20

Det beror på att folk inte förväntar sig uppdateringar på telefoner, teveapparater och kameror.

tva

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:00

Ironi går inte hem i textformat...

Tauren Shaman

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 19:09

Inte heller på datorer, trots att det sker månadsvis. För säkerhets skull svarar de nej på på alla sådana popups.

Så länge det går att starta internet (trycka på blåa e:et) är de nöjda.

vulture

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 11:21

Källa tack! Efter att ha kollat upp dina påståenden ett par gånger med relativt pinsamt resultat så skulle jag uppskatta om du lade med en källhänvisning i dina poster.

Då blir det enklare för oss som vill veta hur det är... Och det blir enklare för dig att, trots god vilja, inte försvinna iväg ifrån fakta.

Capsicum

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 12:25

http://source.android.com/compatibility/index.html
http://developer.android.com/guide/google/play/filters.html
http://developer.android.com/guide/topics/manifest/uses-sdk-element.html#ApiLevels

Pinsamt för vem? Dig?

tva

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 12:39

Snälla gör det inte till en sandlåde-fight. Jag är för gammal för att orka.

Länkarna presenterar problematiken och vad som kan göras åt den. Bra och intressant, blir nog kvällsläsning.

Din rättning av posten du svarade på, samt din slutsats "75-80%" hittade jag inget om dock. Det känns mer som att du försöker släta över din brist på källor. Men motbevisa mig gärna. Jag har inget emot att skämmas lite!

Capsicum

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:56

Inget svar på min post ovan?

Då så, då får jag anta att du åter igen uttalat med fakta utan källor. Pinsamt, men visst Android fansen har sina troll så det är väl inte mer än rätt att det finns några på andra sidan med...

Capsicum

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-11 15:03


Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 11:19

Fast det är inte hela sanningen, jag vill givetvis ha nya funktioner i min telefon. Köpte en Android för ca 1 år sedan och köra idag en version som börjar på 2. Sitter med skägget i brevlådan för jag kan inte få en nyare version heller. Vad är då mitt val? Köpa en ny Android lur för att hamna i samma sits igen om 6-12 månader eller byta OS. Kommer definitivt att byta till Iphone när nya luren släpps. Som tur är lär man sig av sina misstag och i detta fallet var missen att man köpte en Android telefon.

Helt galet att en telefon har en livslängd på några få månader innan det är stopp med uppdateringarna.

what.se what.se

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 11:34

Vad är det för funktioner som du saknar från ICS?

Vista

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 13:48

Google Chrome kanske? ;)

Dock inte en funktion i ICS i sig, men det kräver ICS eller JB. Själv sitter jag med en Honeycomb-platta och svär över Android.

Vill inte ha en iPad, utan det lutar åt en Windows 8 platta istället. Android är idag bara en återvändsgränd utan framtid. I alla fall för de som inte vill köpa ny hårdvara var 6:e månad (läs HTC).

Walkir

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:24

på win8 platta så har du bara internet explorer utan stöd för plugins

Mellin

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:44

Fel, och fel... Du har tillgång till vilken webbläsare som, som har utvecklats för win8, och dessa kan mycket väl ha stöd för plugins även om IE inte har det i Metro läge.

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 17:42

Inte om du kör på en platta med ARM-cpu och Windows RT väl?
Eller har Microsoft ändrat sig på den punkten?

Mr Turkos

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 17:59

Jo. Och det har aldrig varit sagt annorlunda från MS. Mozilla anklagade MS för att det inte skulle gå på felaktiga grunder... Där fanns två påståenden som de grundade anklagelserna på.

1. Metro appar får inte tillgång till det behövda APIet.

Påståendet stämmer inte då Metro appar har tillgång till precis samma APIer som desktop. Detta för att WinRT faktiskt kan ladda externa APIer, så som Win32 eller ARM motsvarigheten. Där finns en begränsning i Store i preview versionerna som säger att apparna under preview perioden inte får använda den funktionen, men MS hade redan då sagt att man inte bestämt vilka regler som skulle gälla för release. Det är idag bestämt att bland annat webbläsare får använda de funktionerna för att man ska kunna ha plugins och lite sånt.

2. Får inte ha desktop appar på ARM plattor.

Påståendet stämmer inte då det sagts ett flertal gånger från MS sida att någon sådan begränsning inte finns. Microsoft Store kommer inte distribuera appar som inte är Metro appar, men sideloading kommer att vara tillgängligt. Om inte vid release, så blir det så snabbt som möjligt. De arbetar tillsammans med ett community för att få till den funktionen på ett bra sätt. Sideloading kommer inte ha några restriktioner på APIer eller liknande.

BÅDA grunderna skulle ha behövt vara sanna för att Mozillas påstående skulle hålla, men inte ens ett av dem är sant, än mindre båda.

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 00:48

Desktop appar? Talar du verkligen om plattor med ARM-processorer nu?

Mr Turkos

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 00:51

Ja. och Desktop kommer finnas på ARM plattorna med. Det är bara struligt att få in programmen eftersom de inte kommer distribueras över Store. Förhoppningsvis kommer det som på android räcka med en toggle för att få installera från andra källor, så som en en nerladdad installationsfil från en hemsida, men mer troligt lär det kräva lite mer för det.

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 01:25

Men wp 7 kommer inte få wp 8. Återvändsgränd för 3 månader gammal Nokia som inte kan jailbreaka ens!
Samsung s2 får eventuellt 4,1.
Varför dra ett system i smutsen för en enstaka produkt?
För min del tycker jag Android är klart roligast på telefonen idag. Och på datorn har jag fastnat för win8.
Men på telefonerna ska det nog till firefox eller Tizen som os för att ge Android en match idag, även om wp8 kan bli bra. Men wp kan förbli lika låst och tråkigt som idag, trots sin enkelhet och snygga appar. Mera p2p och sådana roliga möjligheter som android redan har tack.

Zaqsen

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 01:56

"Men wp 7 kommer inte få wp 8. Återvändsgränd för 3 månader gammal Nokia som inte kan jailbreaka ens!"

Det där vet vi inte om det stämmer än. Nokia säger ju att det skulle vara problematiskt, men de avböjer ju än så länge att kommentera huruvida de kommer att göra det eller inte.

Sen kan man ju undra vad det hade för någon som helst relevans i tråden?

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 02:47

Men MS har gått ut med att wp8 kräver dualcore och stöder 2-64 kärnor. och att äldre enheter ska få 7.8 istället. Då jag har min trophy kvar är det intressant.
Och relevansen är att alla os ger liknande utveckling utan full uppdatering för alla, som är orimligt med gammal hårdvara. Bara olika namn på tillägg och uppdateringar, men i botten samma sak oavsett system. Alla får vissa förbättringar via market eller direkt i uppdateringar. men komplett uppdatering?

Zaqsen

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 19:18

Dom kör som ett skal på internet explorer och så är firefox bannad (talar om ARM plattor)

http://www.dailytech.com/Google+Mozilla+Microsoft+Planning+ThirdParty+Browser+Ban+for+Windows+8/article24661.htm

win8 rt kommer inte att ha vanligt skrivbord utan det är metro all the way så inga plugins

Mellin

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 20:01

Fel, Fel, och Fel... Din länk grundar sig på ett påstående, som har felaktiga grunder..

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 00:33

Bevisa det eller så kallar jag dig för lögnare

Mellin

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 00:40

Eller hur... Du kanske ska ta dig en titt på vad Mozilla grundade sitt påstående på och om de premisserna faktiskt stämmer... Jag kommenterar premisserna ovan och på vilket sätt de inte stämmer...

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 00:56

http://allthingsd.com/20120209/windows-on-arm-complete-with-next-version-of-office-to-arrive-with-rest-of-windows-8/

Här säger i alla fall Microsoft att det inte kommer att vara några andra program än Office som kommer att köras som desktop apps till ARM-plattor.

Mr Turkos

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 01:04

Det är jounalistens tolkning av "There are no other compiled dekstop apps that are available" att inga andra kommer vara tillåtna. Men det enda han säger är att det inte finns fler tillgängliga och som han skriver i sin blog, kommer några andra inte att tillåtas genom Store. MS jobbar ju dock tillsammans med Chevron gruppen för att hitta en lösning för sideloading på mobila enheter. Både WP7 och Windows RT. Problemet där kommer snarare vara att det mesta där kommer vara odokumenterat så kommer nog inte vara det lättaste att programmera mot.

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 01:11

"But Sinofsky said that, although those applications will run in the traditional Windows desktop, they will be the only programs allowed to do so, other than components of Windows itself."

Är det inte så att det de tittar på är sideloading av Metro-appar? Har du någon länk där Microsoft säger att det gäller för omkompilerade desktop appar?
Jag har letat, men inte kunnat hitta något som bekräftar att du har rätt.

Mr Turkos

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 01:53

Som sagt. Ditt citat är journalistens tolkning...

"Är det inte så att det de tittar på är sideloading av Metro-appar? Har du någon länk där Microsoft säger att det gäller för omkompilerade desktop appar?
Jag har letat, men inte kunnat hitta något som bekräftar att du har rätt."

Det handlar inte om omkompilerade desktop appar... Omkompilering hjälper inte. Appen måste vara SKRIVEN för Windows RTs desktop läge specifikt för att det ska funka. Tillåter man sedan sideloading så är det ju användaren som sätter gränsen för vad en app ens gör eller om den använder Metro eller desktop. Finns inget sätt att tillåta sideloading för enbart Metro appar.

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 08:43

Jag säger inre att du har fel, men kan du visa någonstans där det du säger bekräftas? På alla de nyhetssidor jag sett så skrivs det att program för desktop inte kommer att fungera.

Möjligen kan det vara så att vi missförtått varandra lite, vad jag talar om är att Microsoft officiellt stödjer möjligheten att skriva desktop appar. Att det tekniskt skulle vara helt omöjligt tror väl inte jag heller. Med diverse fulhack så kan ju programmerare göra de mest oväntade saker.

Men att företag skulle använda sig av odokumenterade API'er eller hack för att göra det, det tror jag inte är en framkomlig väg.
:-)

Mr Turkos

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 10:46

MS stödjer ju bara officiellt Metro appar på RT. Därför man behöver sideloading ju. Men jag pratar om vad som GÅR och om vad som är blockerat. Inte vad som officiellt supportas. Google supportar inte att installera appar från andra källor än Play heller liksom.

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 17:13

Ok, alltså var det riktigt det som skrevs i artikeln som jag länkade till i ett tidigare inlägg!

Eftersom inte Microsoft stödjer det officiellt så tror jag inte att det blir särskilt många som kommer att utnyttja den möjligheten.

Nu har jag ingen Androidtelefon här som jag kan kolla det på, men finns det inte som ett tillval i Android att man kan välja andra källor än Google Play för nedladdning? Men det kanske är så att det är telefontillverkarna själva som lägger till den möjligheten?

Mr Turkos

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 18:01

Nej det som finns i Android är en toggle att tillåta källor utanför Play. Google supportar inte att sätta på den funktionen heller så situationen är precis densamma för den punkten. Hur sideloading kommer se ut i RT återstår att se dock och personligen tvivlar jag att det kommer vara lika enkelt. Men jag tänker inte heller döma ut det innan jag vet. Enda som är sagt är att det kommer att komma (dock var de inte säkra om det skulle vara klart till release)

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-24 02:50

Det finns flera sätt att lösa "fragmenteringen" som även iOS har. Apple har slutat supporta de första iPhone:erna.

I vart fall, man kan välja att skriva programmet för en tidig API, som för 2.1 eller så, så kommer programmet att fungera fram tom 4.1, med några få undertag, som man måste kolla varje gång.
Annat alternativ är att programmera för Googles anpassningsbibliotek som anpassar olika tidigare versiner från 1.6 och fram till Android 4.0. Så alla finesser som finns i Android 4 finns då att tillgå för de äldre maskinerna. Det är bara att komma ihåg att ställa in manifestet i Androidprogammet att det klarar av att köra från Android 1.6 och framåt.
Tredje är att ignorera äldre hårdvara.

Anpassningsbiblioteket har tyvärr inte stöd för den "navigation bar" som kom med 3.0 och senare. Men det finns ett annat anpassningsbibliotek för den som vill ha samma gränssnitt från 1.6 och fram till 4.1

Så ja, det finns några sätt att gå runt problemet med de tillverkare som inte uppdaterar firm-ware till sina telefoner. Ja, förutom att gå till XDA och se om de har en nyare firmwar till din telefon eller platta.

När skall IDG börja med OpenID?

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-24 17:21

Errr... Va?

12 dagar senare, ett inlägg som är totalt ut i det blå och har ingenting med inlägget du svarar på att göra. Inlägg som hamnat fel eller är du bara allmänt borta?

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-30 14:14

Den hamnade fel. :)

Men för att svara dig, ja det finns andra marknader och man kan ladda ned Androidprogram från dem på liknande sätt som från Google Play. Men då behöver man ett program som motsvarar Googles Play till den marknaden. Så första steget är att ladda ned programmet för den nya marknaden, och då behöver man klicka för att man tillåter installation av program från annant håll än Google Play.

Det är ju så som de plattor som inte blivit godkända av Google löser problemet med att de inte har tillgång till Googles Play-marknad.

Nu blev det mer on topic. ;-)

När skall IDG börja med OpenID?

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-30 15:03

Inte speciellt. Att man pratar om något som nämnts gör det inte on topic. Vi pratade om vilka installationsmetoder som faktiskt supportades av leverantören och jag drog likhet mellan att precis som Google inte supportar att installera appar från andra källor än play, så gör inte heller MS det med RT.

EtherMan

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-31 02:28

Android HAR stöd för flera källor än Play. Eftersom Play är ett program bland andra, så går det att byta ut. Vilket är precis vad som har med installationsmetoder i Android att göra.

Men, men. Det stämmer ju inte med din världsbild, så då är det väl fel...

När skall IDG börja med OpenID?

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 23:26

Lilla gubben Internet Explorer är inte samma sak som Firefox, Chrome, Opera eller de andra webbläsarna. Vem har lurat i det det?

True story

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 15:21

"Fast and fluid" saknar jag definitivt, fast jag vet inte om ICS levererar det. Vet inte heller om ryckigheten som ibland märks beror på min Xperia Pro, Android 2.3.3 eller något annat.

iOS eller Meego är inga alternativ eftersom jag är inkompatibel med lurar som saknar tangentbord.

Lord Flashheart

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 17:27

Jag antar att du och what.se inte är samma person. Men Xperia Pro ska iaf få ICS inom kort.

erak

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 11:37

Eller så lär man sig att man köper en enhet efter de funktioner den har när man köper den, inte efter vad som kanske kommer någon gång. Din telefon är inte sämre idag än den var när du köpte den bara för att du inte kan lägga in senaste versionen av Android, allt som den kunde som ny kan den fortfarande (och mer därtill).

Spelar OS-versionen så stor roll för dig så skulle du köpt en Nexus eller en telefon med ett stort utvecklarcommunity. Att du inte gjorde så tyder på att antingen så gjorde du inte tillräckligt med research innan köpet eller så prioriterade du något annat. Eller så finns det ett community kring din telefon men du vill inte lägga ner tiden som krävs för att få in en uppgradering. Oavsett vad så kanske en Iphone passar dig bättre...

snajk

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 12:23

Valet av OS är det viktigaste vid val av telefon. Jag har numera ett par androider som jag hängt upp i mobilen i taket där de snurrar så vackert.

OwnerX

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 12:34

Så du hänger upp androider i mobilen i taket? Makes sense...
Om du inte gillar Android, varför köper du då mobil-telefoner med just Android?
Personligt är det kombinationen av hårdvara och OS som avgör vilken mobil jag köper. Är inte religiös när det gäller något men för närvarande är Android överlägsen iOS/WP.

Hur det ser ut om några månader vet jag inte men vi får väl vänta och se. Kanske tar Apple tronen tillbaka eller så överraskar Microsoft oss alla. Vem vet?!!

Kvervulatix

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 13:35

Han och what.se what.se "köper" androider för att de ska låta trovärdiga här.

Det funkar sisådär med trovärdigheten.

hans.pedersen

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 20:14

2 st SonyEricsson med android snurrar vackert i mobilen ihop med några av mina tidigare mobiler (utan android).

OwnerX

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 21:51

Nej, jag köpte en telefon som jag trodde passade mig och valet stod mellan Iphone och Sony Ericsson.

Gjorde ett val jag ångrar bl a pga ämnet i diskussionen.

Nästa val blir en Iphone.

Vet vem, kanske blir jag missnöjd även där?

what.se what.se

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 23:29

Antagligen blir du det, själv är jag jävligt missnöjd med min iPhone men så är det, alla gör dåliga affärer då och då ;-)

True story

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 00:57

Man lär så länge man lever!

what.se what.se

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 01:35

Jag är väldigt nöjd med min hox. Men skulle självklart bytt mot S3. Har haft både ios och wp senast. Men de var för tråkiga och stela. Att Android laggar lite tar jag lätt då den faktiskt tar fram apparna snabbare trots lagg, Jämfört med en 4a och trophy. så lite haltande.
Men möjligheterna att bara tanka ner allt och alla andra funktioner som de andra saknar ger så mycket mer än bara smidighet.

Zaqsen

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 13:37

Grattis

"poänglösa datorkrigsinlägg tas bort"

bobobaba

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:50

LOL!
Här har vi en färsking grabbar!
På honom!

Jag har bytt nick

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:03

Fast nu för tiden köper man ett OS mer än en telefon. Man förväntar sig att kunna uppdatera, vilket man inte kan med merparten av Androidtelefonerna.

diiz

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:31

Android är gratis, finns att ladda hem från google så du behöver inte köpa det.

Sen behöver man inte läsa på speciellt mycket för att det skall bli uppenbart att man bör köpa en Nexus mobil för att kunna förvänta sig att få de senaste uppdateringarna av android. Är man så urbota dum i huvudet att man köper en ny android telefon för flera tusen utan att läsa på lite först får man faktiskt skylla sig själv.

Fast å andra sidan, är man så obota dum i huvudet att man lägger flera tusen på en telefon utan att läsa på lite först så köper man troligen en iPhone. Kan mer än gärna ge några exempel på detta från min bekantskapskrets.

stolpen

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-11 14:58


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-11 15:34


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-11 14:42


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-11 14:59


Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:55

Jo, för den normale telefonanvändaren står bara och väntar på att få uppdatera sin telefon.

Naturligtvis finns det telefontillverkare som är dåliga på att släppa ny uppdatering, men du har ju alltid fördelen att skaffa en telefon från någon annan tillverkare. Och ändå behålla allt du köpt från Google Play ;)

LostBinary

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 15:00

Ja, det är ju lite synd att man ska behöva köpa en ny telefon stup i kvarten för att den gamla inte uppdateras.

diiz

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-11 15:16


Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 15:41

Så illa är det väl ändå inte? Jag fick just ICS till min gamla HTC incredible, som är en modell som kom för över två år sen.

Och vet du vad? Jag hade klarat mig ungefär lika bra med 2.3 som var på den innan, så uppdateringarna är inte på något vis oumbärliga.

japh

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 16:16

Grattis, bara 9 månader efter release och samtidigt som nästa version kommer.

diiz

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 18:42

Japp, men som sagt. Jag har inte saknat den, och en så gammal telefon var heller inte först på listan över telefoner som skulle få ICS.

Hur som helst, det stämmer inte riktigt med ditt intryck att man behöver köpa nytt eftersom de gamla inte uppdateras. Den har dessutom fått uppdateringar på 2.3-spåret tidigare också.

japh

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 01:42

Sen kan man konstatera att redan första versionerna av Android kan sånt som ios/wp av nuvarande upplaga inte klarar som tex p2p eller tanka ner filmer och musik. Använda vilka låtar som helst till ringsignal utan att klippa och få tokbryt för att få in dom etc etc. flash och lite till.
möjligen kan wp8 bli bra, men tror mer på Tizen som Android utmanare. Möjligen firefox os,

Zaqsen

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 07:48

Mm, fildela film/musik på en telefon känns ju väldigt relevant. Använda vilken låt som ringsignal är heller inget problem och flash är dött.

Tizen lär inte bli någon utmanare utan bättre stöd-

diiz

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 09:18

Kort sagt så blir det mindre krångel om jag vill göra något med Android.

Och Tizen os kommer köra allaAndroidappar, så det blir en verklig. Även firefox ska ju kunna köra androidappar enligt viss information.
Två spännande system som vissa uttalat sig enormt positivt till och verkligen gillat verkar det som. Blir riktigt spännande att se om Android behåller dagens försprång som kunnigaste OSet.

Zaqsen

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 09:52

Tizen (MeeGo) har ju redan floppat en gång, ska det bli stort krävs det att någon stor tillverkare står bakom.

diiz

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 10:21

Intel och Samsung mm står ju bakom Tizen. Samsung ska använda Tizen i stället för bada om jag fattat helt rätt.
Bakom firefox hittar man Zte och alcatel som har mobiler på gång, frågan där är när? Här agerar någon operatörer även som draglok.

Zaqsen

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 10:34

Av dem är endast Samsung stora nog för att göra systemen stora, dock lär Tizen inte bli någon konkurrent om det bara är ämnat för dumbphones.

diiz

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 16:50

Det behöver man inte. Du kan uppgradera/nedgradera/sidgradera när och hur du vill. Tillskillnad från iPhone. Jag körde HTC Desire med ICS (Android v4.0) för några månader sen, det funkade bra. Att den sedan kändes lite för slö för min smak är en annan sak.

Brouter

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 18:10

Jasså, var på HTCs hemsida kan jag läsa om denna procedur?

diiz

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 23:35

Du är verkligen fast i den inlåsta världen ser jag, kolla med google så hittar du snart garanterat hur du ska göra. De har en bra sökmotor också om du nu vet hur den används ;-)

True story

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 07:45

Jag ville bara få fram att han rootat den och att det inte var någon officiell uppdatering han körde.

För övrigt använder jag DDG, inte Google.

diiz

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 23:33

Ja visst är det synd, precis som när man måste köpa ny dator för att tillverkaren limmat fast batteriet och de andra komponenterna som lätt går sönder. Har du något som löser upp lim utan att skada komponenterna så uppdaterar jag gärna din androidenhet.

True story

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 07:44

Tur det finns garanti och reklamation!

diiz

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 21:48

Du har både rätt och fel. Telefonen funkade som förväntat när jag köpte den. Fast det är ingen DVD spelare eller ett kylskåp jag köpt utan en mobiltelefon som är en pryl som man förväntar sig skall uppdateras då utvecklingen går fort framåt. Ingen kan veta vad som komma skall i uppdateringar men det är ju alltid trevligt att kunna uppdatera sin telefon eller sin dator.

Inte köper du väl ett operativsystem idag på en dator som du inte förväntar dig uppdatera förrän datorn gjort sitt och det är dags att köpa ny burk?

Eftersom jag inte kan uppdatera längre så blir telefonen "äldre" enormt mycket snabbare än om jag ex. skulle fått ny version av Android oavsett om det var en bantad variant eller en full version.

En Telefon blir ju alltid bättre av en nyare version, inte nödvändigtvis för nya funktioner eller appar men att de tänkt ut smidigare inställningar, förenklade menyer mm.

Nu vet jag inte exakt vad ICS eller JB innehåller men det kanske är så att utvecklingen på Android inte är så speciell då de flesta (var det inte statistik på detta nyligen på IDG) väljer att köra riktigt gamla versioner av Android. Kanske missar jag inget alls? Detta kommer förmodligen jag och många andra aldrig att få reda på då vi vill ha ett OS som hänger med i svängarna.

Men du har rätt, jag kan fortfarande läsa mail, surfa, lyssna på musik i mobilen osv. Precis lika bra som dagen jag köpte telefonen :)

what.se what.se

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 19:51

Å andra sidan var troligtvis din Android lur betydligt billigare ärn en iPhone, så du har råd att köpa ny lur oftare. De flesta Android tillverkare har kommit örvens om att uppdatera i 18 månader, Apple håller sina uppdaterade i 3år, med reservation för att de nyaste häftigaste funktionerna ofta inte fungerar på äldre modeller.

Vill man ha det senaste i Android väg bör man köpa någon av Googles Nexus modeller. Även här har det dock varit problem då Samsung som står för uppdateringarna för de flesta Galaxy Nexus lurar i Sverige dragit benen efter sig när det gäller OTA uppdatering. Man kan dock ladda ned uppdateringar från Google och uppgradera själv om man vill. Så det finns egentligen ingen anledning att byta till iPhoen om man gillar Android i övrigt. Det gäller bara att se till att man väljer rätt modell.

unoengborg

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 20:34

eller så hade du suttit fast med en iphone 4 och inte fått alla uppdateringar (tex siri) när det kommer en ny version av ios utan att köpa en ny iphone

så när man verkligen tittar efter så är gräset inte så mycket grönare på andra sidan....

jobac

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 21:53

IOS är inte perfekt, det har jag aldrig påstått.

Dock är en ny version som är strippad bättre än ingen alls.

Så, det verkar som gräset är grönare på andra sidan.

what.se what.se

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 01:54

Om du tar motsvarande lurar från Android så uppdateras de i ungefär samma utsträckning som ios. Och nu är det ju klart att nästa generation ios inte heller kommer funka fullt ut till 4S. Medan äldre Samsung S2 ser ut att kunna få Android 4.1.
Där sprack din teori tyvärr. Men i och med att utvecklingen av hårdvaran spinner snabbare så minskar möjligheterna för äldre telefoner att få alla nya funktioner,
Det kommer även funktioner från nyare versioner av Android till äldre versioner. Skillnaden är att Android inte kallar det den senare versionen då den inte klarar alla funktioner. Som en förenklad version av ios så bygger Android på sina gamla istället.
Men nya 4.1 verkar vara riktigt vass och kommer den till hox så har jag nog redan en annan telefon. Nörd som jag är. Kanske en Tizen?

Zaqsen

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-12 10:13

Intressant, vilken/vilka funktioner i IOS 6 får inte Iphone 4S? Hur är det med Ipad 3?

what.se what.se

Kan bara instämma

2012-07-12 13:00

Här hemma ligger det två Android-lurar och skräpar i en byrålåda.
Den första skulle få en uppdatering, som kom och genast drogs tillbaks.
Anledningen är att hårdvaran var för dålig för att det skulle fungera.
Och då var telefonen bara några månader gammal.
Telefon nummer två fick en mindre uppdatering ett par månader efter att min fru köpt den.
(Hon har bindningstid på drygt ett år kvar på den telefonen).

Min fru använder nu en tredje Android-telefon.
Som fick sin sista uppdatering för ett par månader sedan, någon mer kommer inte.

Samtliga telefoner har gränssnitt som är allt annat än lika varandra.

Så nog är fragmenteringen i högsta grad existerande.

Själv köpte jag en iPhone för ett par månader sedan. Apple har ju faktiskt släppt uppdateringar till flera år gamla telefoner.
Även om det nu, pga skillnader i hårdvara, är så att vissa funktioner inte stöds på alla modeller.

Det vill till mycket innan jag överväger en Android-telefon igen.
Detta då tillverkarna beter sig i högsta grad nyckfullt, och du inte i egentlig mening vet vad du får.
Blir inte bättre av att ev. uppdateringar skall godkännas av operatörerna.

SportSkjutaren - http://photo-it.net

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:01

Säkerhetshål?
Buggar?

diiz

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:45

Nu vet jag inte om den siffran är sann, men det är ju igentligen inte så konstigt att alla appar inte fungerar till alla Android telefoner. Självklart ska ju en utvecklare kunna skapa en app som använder sig av t.ex. kameran. Den appen kan ju inte fungera på en Android telefon som inte har kamera. Det är detta som är skönheten med Android, telefon-tillverkare kan lägga till vilka funktioner som helst på en telefon.

Dessutom har ju Apple appar som inte fungerar på gamla iOS. Inget konstigt med det heller.

LostBinary

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 12:30

Som Android-utvecklare har jag inga större problem med att stödja merparten av de Android-enheter som finns idag. Det finns bra system för bakåtkompatibilitet och kompatibilitetslibbar gör det smidigt att använda nya funktioner också på äldre enheter.

Allt snack om Android-fragmentering, som främst Apple-fans verkar ha hakat upp sig på, känns rejält överdrivet. Jag ser det snarare som positivt att Android har funktioner för att hantera detta både vad gäller mjukvara och hårdvara. Hårdvarumässigt är det exempelvis smidigt att från samma app stödja godtyckliga skärmstorlekar. Du behöver inte göra multipla versioner eller fula uppskalningar så som blev aktuellt när iPad kom.

Det är heller inte sant att Apple inte har fragmentering. Även om samma versionsnummer på iOS pushas ut till aktiva enheter så är versionerna för äldre telefoner strippade på funktioner som inte stöds på dessa. Om det stämmer att nästa iPhone får högre skärm så fås där också en fragmentering vad gäller skärmproportion som kommer kräva ändrade appar för att se okej ut.

Ogup <-> pugO

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 21:44

> Även om samma versionsnummer på iOS pushas ut till aktiva enheter så är versionerna för äldre telefoner strippade på funktioner

om en nybliven ägare till en iphone 4s bestämmer sig för att skriva en app så kanske det är naturligt för den utvecklaren att koda in support för siri i sin app... men tänker hen inte på fragmenteringen inom ios så kan hen skapa en app som inte fungerar på tidigare modeller av iphone eftersom de inte har siri...

så visst finns fragmenteringen inom ios - och kanske på ett värre sätt eftersom samma version av operativet stödjer olika saker beroende på vilken hårdvara som körs...

jobac

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 13:28

iphone är en nergradering

Mellin

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:16

iPhone är inte lösningen på allt, men däremot är det en framtidssäker produkt som inte överges av tillverkaren.

En 4 år gammal iPhone 3GS slår fortfarande de flesta budgetlurarna med Android. Plocka fram HTC Hero (eller valfri top-of-the-line lur med 4 år på nacken) som kom samtidigt som iPhone 3GS och se hur fräsch den känns idag med Android 2.3 jfm 3GS:en med iOS 5 :D Visa mig sedan den 4 år gamla Android-lur som kan köra ICS officiellt (eller ännu hellre JB).

Walkir

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 14:32

en stor del av den nya funktionalitet du skulle ha fått med ios5 i en 3GS går inte att använda pga. hw begränsningar så argumentet faller..

Nisse...

Fragmenteringen är fulländad!

2012-07-11 23:39

en 3GS är som en gammal CRT skärm jämfört med en modern LED skärm, dessutom är den långsam och laggar en hel del.

True story

(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-11 14:58


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-11 15:39


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-11 15:57


(Inlägget är borttaget av moderator)

2012-07-11 19:54


S3 så 2013....

2012-07-11 10:46

Ja det här borde dom väl kunna lösa bättre för kunderna.

Bara för Google att ställa lite krav. Ok att "skinsen" fördröjer det hela men det kan väl inte vara nåt problem att kräva att telefonerna ska klara en vanilla-version..

Datorsaxen

S3 så 2013....

2012-07-11 11:04

Fast nu är det ju inte tillverkarnas "skins" som fördröjer uppdateringarna, utan att de använder sig av olika hårdvara. Hade alla använt precis samma hårdvara, hade det kunnat gå snabbare att uppdatera.

Sharpless

S3 så 2013....

2012-07-11 11:09

Snarare.
Hade device drivers för all hårdvara ingått i det Google utvecklade (istället för att bara inkludera device drivers för de egna referensmodellerna) så hade det gått fortare.
Som det är nu kan ju de övriga inte starta förs Google släppt referensversionen inkl. dokumentation.

tva

S3 så 2013....

2012-07-11 11:48

Nu kan man ju inte begära att Google skall skriva drivrutiner för annat än sin referenshårdvara.

Du begär ju inte heller att Apple skall skriva drivare till annat än vad Apple levererar.
Hacintoshfolket får nog skriva drivare själva.

Men som sagt. Det kommer att lösa sig på vägen.
Tillverkare som varken stödjer communityn eller uppdaterar kommer att försvinna när folk börjar lära sig.

Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

S3 så 2013....

2012-07-11 12:27

Men det är en självklarhet att Microsoft ger hårdvaruutvecklare tillgång till förhandsversioner så att device drivers finns klara när en ny version på operativet släpps.
[Vilket är en mycket mer relevant jämförelse än iOS/Apple om du försöker tänka efter lite...]
Så länge Google inte begriper det så kommer det inte lösa sig.

tva

S3 så 2013....

2012-07-11 13:41

förhandsversion? Så Google skulle vänta över ett halvår mellan varje uppdatering för att hårdvarutillverkare skulle få tid att uppdatera sina drivrutiner? De kan ju lika gärna göra det efter officiella släpp. Slutet blir detsamma för kunden. Problemet ligger snarare i att HW tillverkarna inte orkar bry sig om att uppdatera. Det finns inga nya intäkter i det från deras sida.

Felet här ligger inte hos google, det ligger hos HW tillverkare. De är mer intresserade av att sälja nya mobiler än att uppdatera äldre, något som kan reta gallfeber på en. Det är ett slöseri med både resurser och en idiotisk affärsidé. Men det verkar svårt för många av dessa företag att förstå det. Tack gode gud för XDA.

aker

S3 så 2013....

2012-07-11 15:41

Oj, vad bra det går för MS. Det finns ju inte alls WP-mobiler som inte får några uppdateringar pga. bråkande operatörer eller pga. inkompatibilitet!

/sarkasm

Natanael L

S3 så 2013....

2012-07-11 17:54

Tror han syftade på skrivbordswindows där hårdvarutillverkarna oftast får tillgång till förhandsversioner av operativsystemet så att de kan ordna drivrutiner innan släppet. (Dock tror jag många kommer ihåg hur bra det gick när vista släpptes, långt ifrån alla tillverkare hade färdigare drivrutiner till sina äldre modeller, många har det fortfarande inte). Hårdvarutillverkare är väldigt ofta dåliga på att hålla sin gamla hårdvara vid liv.

SF

S3 så 2013....

2012-07-11 19:55

Google kommer fr.o.m nästa version släppa PDK till tillverkare som är med i open handset alliance så de kan skriva drivare och annat 2 månader innan release.

Daniel123

S3 så 2013....

2012-07-11 11:04

Så enkelt är det nog inte. Om hårdvaran hade varit lika i alla telefoner, då kanske det hade varit sant.

Som det är nu måste ju varje telefonmodell ha sina anpassningar med drivrutiner och så även för vanilla-versionerna. Kolla bara på Cyanogen. Där kan man snacka om att ta tid på sig för att få fram en fungerande version för t.ex. SGS2. Tror f.ö. att dom inte kommer att lyckas någonsin.

Fast lite snabbare hade väl gärna Samsung och co fått vara.

PeterLan

S3 så 2013....

2012-07-12 09:44

Att CM9 tagit tid kan jag väl skriva under på. Dock har jag kört CM9 nightlies följt av RC i ett antal månader nu på min SGS2 och det funkar utmärkt. Och gällande diskussionen kring fragmentering i och med JB så har ju CM gått ut med att det är mindre anpassningar som bör gå fort samt att alla enheter som klarar CM9 ska klara CM10.

ratex

På väg?

2012-07-11 11:03

ICS är ju för bövulen inte ens på väg ännu. JB lär ju inte vara på väg på länge.

[Att Google lyckas få ut det till sina egna utvecklartelefoner så att man kan prova det senaste är ju verkligen så fantastiskt så det är värt en nyhet...]

tva

På väg?

2012-07-11 11:13

Nä, det är inte på väg, det kom för ett tag sedan.

µ

På väg?

2012-07-11 12:28

Kom vart? Till sourceträdet eller? Men sen då?

tva

På väg?

2012-07-11 13:02

Vad pratar du om?

Finns många telefoner som fått ICS.
Här har du en lista på de telefoner som fått eller kommer får ICS:
http://www.techspot.com/guides/534-android-40-ics-availability/

stolpen

På väg?

2012-07-11 16:44

tva: varför kollar du inte upp inte du uttalar dig? Du verkar ha noll koll. Jag testkörde ICS för flera månader sen på min gamla HTC Desire, det funkade bra förutom att det var segt. Skaffade en Samsung Galaxy S3 och den kör ICS från start.

Angående Jelly Bean:
"Samsung has confirmed that the Galaxy S3 will receive the Android 4.1 (Jelly Bean) update in the fourth quarter of 2012."

Brouter

På väg?

2012-07-11 20:59

Alla Sonys telefoner och plattor från 2011 eller senare har ICS. Samma sak gäller väl telefoner och plattor från Motorola. Vill man alltid köra på det senaste så SKA man välja Nexus modellerna.

Men som redan nämnts tidigare, hur viktigt är ICS egentligen för den "vanliga" användaren? Hur många applikationer kan du räkna upp som kräver något mer än Android 2.3?

Kan komma på en: Chrome.

Hur många är det kräver mer än 2.1? (Har ingen aning själv, men tvivlar på att det är mer än en handfull).

Uridium

På väg?

2012-07-11 11:45

Jag har haft ICS rätt länge och nu har jag till och med delar av JB på min Galaxy Note (inga större saker men i alla fall). JB är också ganska likt ICS så det borde gå mycket fortare för tillverkarna att få ut denna uppdatering, speciellt med tanke på vilket stort steg det var från GB till ICS.

snajk

På väg?

2012-07-11 13:18

Även jag sitter på en ICS-Note, men det är ju ingenting i nya ICS som jag saknade i GB.

Det är verkligen inte vettigt att du *måste* ha senaste versionen av allt hela tiden och det är väl mestadels Apples fanboys som skriker sig hesa över det här. Du vet ju vilka funktioner som finns i GB när du köper en GB-lur. Får du ICS eller inte, det spelar liten roll för telefonens grundfunktioner. Och har man bytt ut launchern och temat som jag så är det än mindre skillnad.

Mandrake

På väg?

2012-07-11 20:01

Vill du bara ha en telefon med grundfunktioner så kunde du ha skaffat en Doro.

ICS kommer med väldigt många nyheter och JB förbättrar prestandan och responsen i systemet avsevärt.

Daniel123

På väg?

2012-07-11 21:04

Förutsatt att man har HW nog att köra den nya versionen. Finns en rad rapporter som hävdar att prestanda inte alls ökade mellan 2.3 och 4.0, gemensam nämnare på dessa är att det handlar om relativt klen HW och väldigt ofta enheter med 512MB RAM.

Men ingen borde vara förvånad, hur många rapporter finns det inte om iPad1:or eller iPhone 3Gs som blivit rejält sega när man uppgraderat till senaste iOS versionen? Varken Apple eller Google kan magiskt få klen HW att klara lika många finesser som dagens HW.

Uridium

Android är redan förbi IOS i funktionalitet

2012-07-11 13:14

Har kört Iphone och kan säga att jag aldrig kommer gå tillbaka om de inte gör något drastiskt.
Ta bara några enkla grejer som att dela en hemsida på Facebook, eller bifoga en bild i sitt mejl man skriver, eller slippa gå in i menyerna bara för att stänga av det trådlösa eller gps'n. Eller byta ringsignal på ett enkelt vis.
Och att ha en riktig vägvisnings gps med sig vart man än är.
Eller installera appar till sin lur direkt från sin webläsare på sin dator.
OK att vissa av dessa saker kommer i ios6 men va tusan android har ju haft dessa funktioner ända se version 2.

martins285

Android är redan förbi IOS i funktionalitet

2012-07-11 13:19

Och ni som kör find my iphone hur tusan hittar ni telefonen om den som tagit telefonen har stängt av gps och det trådlösa eller om personen gör en åter ställning på telefonen hur hittar ni den då?

Till Android finns Cerberus
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lsdroid.cerberus&hl=sv

där man kan skicka kommando att starta GPS, Wifif, ta en bild osv. Och det bästa om din lur är rootad så kan du återställa luren hur många gånger du vill programmet ligger ändå kvar. :)

martins285

Android är redan förbi IOS i funktionalitet

2012-07-11 14:07

"Och ni som kör find my iphone hur tusan hittar ni telefonen om den som tagit telefonen har stängt av gps och det trådlösa eller om personen gör en åter ställning på telefonen hur hittar ni den då?"

Via mobilnätet?

diiz

Android är redan förbi IOS i funktionalitet

2012-07-11 14:08

Du glömde ge dig på att det inte gick att MMS:a på den för några år sedan :)

Tauren Shaman

Android är redan förbi IOS i funktionalitet

2012-07-11 23:48

Det försvarade appletrollen med att det var "onödigt", skulle vara kul å se hur många som använder den funktionen. Det lär vara ganska många trotts allt ;-)

True story

Android är redan förbi IOS i funktionalitet

2012-07-11 16:47

Nej, jag ratade iPhone direkt när jag insåg att den kräver 3:e parts programvara för att öht kunna kopplas in i en vanlig dator för överföring av filer.

I alla mina Android-telefoner kan jag stoppa telefonen direkt i USB-porten på en PC (Windows/Linux) och vipps så har jag alla mina appar och filer/bilder/musik tillgängliga via en vanlig enhet/mount.

Detta går väl inte ens att göra i en iPhone?!

Brouter

Android är redan förbi IOS i funktionalitet

2012-07-11 23:50

"Detta går väl inte ens att göra i en iPhone?!"

Nej det går inte, en av anledningarna till att välja bort den. Antagligen hänger det ihop med deras samarbete med mediamaffian så att man inte ska kunna använda telefonen för fildelning. Det känns så onödigt att gå och släpa på ett usb minne när man lika gärna kan använda telefonen ;-)

True story

Jag är fascinerad...

2012-07-11 14:21

...hur du som oberoende journalist kan påstå att det det nya operativsystemet defacto kommer leverera "mer precis sökfunktion", "bättre tangentbord" och "en bättre upplevelse överlag i gränssnittet".
Givetvis är detta klippt och klistrat från Google och frågan man ställer sig är vilket värde, du som skribent, har adderat till denna nyhet mer än att ha citerat ett PR-utskick.
En enkel formulering som "Google har utlovat bättre funktioner inom..." hade dels räddat din integritet som journalist, dels hade du frånskrivit dig ansvaret att det är du som påstår detta utan Google.

Det känns som om IDGs teknikskribenter och ekonomijournalistiken i allmänhet i Sverige, konkurrerar om bottenplaceringen i kritiskt granskande.

fArGo

Jag är fascinerad...

2012-07-11 14:31

akta dig fArGo! Att kritisera skribenter på IDG och IDG medför att sannolikheten för att dina inlägg tas bort av moderatorn i tid och otid är överhängande! IDG är ett affärsdrivande företag och likväl som förnedringstv ger tittare har IDG insett att man kan spara pengar på "klipp och klistra" journalistik om man sedan kryddar det hela med vinklingar som är gjorda för datorkrig så går det som tåget för IDG. ;)

Prontor

Jag är fascinerad...

2012-07-11 14:49

I take my chances :)

Jag hoppas dock att saklig kritik inte censureras. Men det återstår att se.

Jag kritiserade även deras reportage om IKEA-TVn som var en förjetong i minst sju delar. Jag ifrågasatte hur man kunde skriva en så utförlig artikel om en produkt som överhuvud taget inte adderar något unikt eller speciellt.
Att man till viss del kritiserar produkten räcker inte som försvar då man ändå anser att den är värd en artikelserie i sju avsnitt. Usel nyhetsvärdering kallas det. Skitjournalistik är ett annan benämning.

fArGo

Jag är fascinerad...

2012-07-12 02:09

De är ovanligt med sådant om google, Sant. Det brukar vara apple som får all gratisreklam om dumma menlösa detlajer som knappt går använda. Medan kundanpassade detaljer som att skärmen inte slocknar när man tittar på den nya Samsungen knappt når kunderna alls.
Snacka om att idg är mer eller mindre apple sponsrade, eller bara lurade?!

Zaqsen

Jag är fascinerad...

2012-07-11 17:08

+1

Anakin-S -<|" Apple. The fruity toymaker "|>-

Måste verkligen

2012-07-11 17:01

Kommentarerna till en artikel om Androids nästa version handla om IPhone när problemet mycket riktigt är att utlovade utrullningar av uppdateringarna till Android-telefoner tar en förbannat lång tid? Vad gör det att hw-begränsningar i 3GS inte gör att alla funktioner i iOS 6 aktiveras i den telefonen när innehavare av Android-lurar väntar och väntar, inte sällan förgäves, på utlovade uppdateringar?

Man får ju ändå tro att nya versioner av ett os är bättre än de gamla, även om någon del av naturliga skäl inte aktiveras på just alla lurar.

Jag är i alla fall trött på att vänta.

rogerik

Måste verkligen

2012-07-11 17:06

och vem hindrar dig från att roota telefonen och dunka in den själv?

FatsoNinja

Måste verkligen

2012-07-11 18:10

Vad hade du förväntat dig?

Finns ett antal iphoneägare som surfar runt på idg i jakt efter android nyheter som de sen med iver kommenterar. Självklar har de inget possitivt att säga om android och de hittar allt som ofta på lite fakta, färvränger fakta eller är bara allmänt nedsättande.
Detta får såklart android ägare att gå i taket och det enklaste är att ge sig på den produkt motparten föredrar, i det här fallet iphone.

Sen förekommer det ofta, om inte alltid, överdrivna generaliseringar

För mig är det ett mysterium varför man skulle vilja kommentera nyheter om ett konkurrerande mobil OS.

stolpen

Måste verkligen

2012-07-11 19:15

"Finns ett antal iphoneägare som surfar runt på idg i jakt efter android nyheter som de sen med iver kommenterar."

Gå du in på valfri artikel som handlar om iPhone så hittar du fandroids som gör exakt samma sak. Det handlar inte om vi och dom utan det handlar om ett fåtal personer som förpestar kommentarssidorna på IDG.

Det var en gång en tid när det fanns guldkorn bland kommentarerna, tips och hjälp rörande artiklarna.. en svunnen tid. Nu drunknar allt som kan vara matnyttigt bland all skit, personangrepp och trams.

Beeblebox

Måste verkligen

2012-07-11 20:05

Det IDG behöver är ett upvote/downvote-system som filtrerar bort troll och annat.

Daniel123

Måste verkligen

2012-07-11 20:36

Japp, och att folk inser att om man ignorerar trollen så tröttnar dom till slut, det tar en stund men får dom inga reaktioner så får dom inga kickar.

Beeblebox

Måste verkligen

2012-07-11 23:56

En teori kan också vara att en del av trollen är anställda av idg just för att få igång diskussioner och få många klick vilket är precis vad det handlar om nästan all media. Ett annat exempel kan också vara helskumma inlägg i dagstidningar vars syfte också är att man ska reagera med ilska osv. Håller med om att den bästa lösningen måste vara att helt ignorera trollen ;-)

True story

Måste verkligen

2012-07-12 09:32

Varje gång du går in för att kolla om någon svarat på ditt inlägg får idg en sidvisning, varje sidvisning ger reklamintäkter.

Så moderatorerna är väll inte så väldigt intresserade att stänga av konton för individer som bara skriver skräp men samtidigt drar igång en hetsig diskussion.

stolpen

iOS är ute ur leken

2012-07-11 22:28

Det har funnits ett par anledningar att välja iOS istället för Android historiskt.
* Fler Appar
* Gränsnittet flyter
* Mer genomtänkt logiskt gränssnitt

Allt detta är fixat i 4.1. Det flyter om inte mer än i iOS nu. Väljer man en iPhone i dagsläget före en Android med 4.0/4.1 så är man inte smart.

Salad

Har kört ICS i många telefoner

2012-07-11 23:52

och det är inget man vill ha om har en lite äldre smartphone med mindre än 1GB RAM.

Det är lika kasst som Vista var för Windows.
Bara hoppas att Jellybean är en motsvarande Windows 7 för Windows.

snakeplissken

Har kört ICS i många telefoner

2012-07-12 02:15

På Hox skulle jag inte vilja ha något annat. Jo, självklart 4.1.
Men idag är ICS underbart med sin snabbknapp till alla program och all enkel navigering. Men viist kanske den kräver mera med så många valmöjligheter. Valen är ju en stegring av matematiska möjigheter och samma som kraftåtgång. Men att inte ha val? är det bättre?

Zaqsen

Comments powered by Disqus

- M3:

Missa inte Samsungs Galaxy & Ativ-event i dag

- M3:

Simon och Daniel: Piloten 3

- M3:

HTC visar upp Butterfly S - femtummare med full hd

- M3:

Mad Catz äntrar konsolkriget - släpper egna Android-konsolen Mojo

- M3:

Huawei visar upp vansinnigt tunna Ascend P6

- M3:

Sony återkallar trasig uppdatering till Playstation 3

- M3:

Vi testar officiell ljudsimulator från Star Trek

- M3:

Lifeproof lanserar säkert skal till Ipad Mini - tål all möjlig sorts tortyr

- M3:

Nystartade Geak släpper smart klocka - smartare än de flesta andra klockor

- M3:

Spela ljuv musik med analog synt - Vi testar Stylophone

- M3:

Oculus VR får uppbackning - 16 miljoner dollar för massproduktion

- M3:

Vi har läst spionformuläret

- M3:

A new blog appeared!

Nyheter och tips från Teknik & Trender. ANNONS

Så lagar du din Iphone själv

Vill du nå ut med en av dina produkter eller tjänster?

Guide: Grilla som ett proffs

Stiliga in ear-lurar med Dolby-ljud

- M3:

DIY: Bygg mobilhögtalare av toarulle

- M3:

Rykte: Videotjänst till Instagram visas den 20 juni

- M3:

M3 testar den flygande väckarklockan

- M3:

Microsoft i blåsväder - körde Xbox One-spel på pc under E3

- M3:

Första gif-bilden skickas ut i rymden - ska resa 17,6 ljusår

AdtechHar du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig | Kontakta M3 | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2013 International Data Group