Tror du att elbilar är tråkiga är det dags att tänka om. Tesla Model S P85 (Performance 85 kWh) sticker verkligen ut ur mängden, inte bara genom att den är en snygg och sportig miljöbil. Den bjuder också på ett helt nytt tänk när det gäller användargränssnitt och infotainmentsystem. Tesla Motors utmanar de traditionella biltillverkarna på flera sätt.

Tesla Model S är en av de absolut coolaste elbilarna du kan köpa. Den är fullpackad med ny spännande teknik och är grymt rolig att köra. Och batteriet räcker länge.

Tesla Model S - brutal kraft i motorn

Under kupén sitter 7 000 battericeller som lovar upp till 502 kilometers räckvidd. Och riktigt brutal motorprestanda. Den här bilen gör 0–100 på 4,4 sekunder, och när vi trycker plattan i botten pressas vi bak i förarstolen. Inte nog med att motorn är extremt kraftig, bilen reagerar också väldigt snabbt när vi trycker på gaspedalen. Den där lilla fördröjningen vi har vant oss vid med förbränningsmotorer existerar helt enkelt inte.

En konsekvens av det underliggande batteripaketet är att takhöjden i bilen är förhållandevis låg, men å andra sidan har du dubbla bagageutrymmen då du kan lassa in en hel del under motorhuven.

Missa inte: M3 testar BMW I8

En fördel med de lågt monterade batterierna i Tesla Model S P85 är att bilens tyngdpunkt är väldigt låg. Bäddat för sportig körning helt enkelt, och dessutom med väldigt låg ljudnivå i kupén. Du kan justera styrningen i tre lägen (komfort, normal eller sport) och du sitter som en kung i de bekväma, om än något dåligt skålade stolarna fram. Sedan är bilen riktigt snygg utvändigt, bortsett från den anonyma och plastiga "grillen". Tesla Model S är designad för lägsta möjliga luftmotstånd, och det syns i formgivningen.

Mäktig pekskärm styr det mesta

Det mest iögonfallande när det gäller bilens insida är utan tvekan den gigantiska pekskärmen i mittkonsolen. Den mäter hela 17 tum och här sköter du i stort sett allt. På övre delen väljer du vilken eller vilka vyer du vill aktivera. Du kan till exempel välja att övre delen av skärmen ska visa kartan medan den undre kör webbläsaren. Eller så maximerar du ett valfritt fönster så att det täcker hela skärmytan. Känslan när vi drar upp Google Maps i helskärmsläge och väljer satellitvy är mäktig.

Missa inte: Här är tjänsterna för att hitta vem som äger en bil

Faktum är att de enda vanliga knapparna som finns i mittpanel i Tesla Model S (P85) är knappen som öppnar handskfacket och en manuell knapp som aktiverar dina varningsblinkers. I övrigt sköts det mesta via touchskärmen. På gott och ont. Att komma åt klimatsystemet för att exempelvis dra på fläkten är omständligare än i de flesta bilar. Många intressanta funktioner döljer sig under kontrollskärmen, men eftersom den är en överliggande pop-up-skärm krävs två extra klick varje gång du behöver gå in här. Ett för att gå in i skärmen, och ett för att hoppa ut.

Navigera med fågelperspektiv

Navigatorn skiljer sig en del från det vi är vana vid i en integrerad bil-gps. Google Maps har köranvisningar, men du kan inte få upp någon traditionell 3d-vy av hela kartan utan här är det fågelperspektiv som gäller. Vi saknar också hastighetsangivelser, fartkameravarnare och ett smidigt sätt att hitta närliggande POI:s. När vi börjar fritextsöka får vi upp träffar från hela världen. I Tesla Model S har man ofta ett behov av att snabbt hitta en restaurang eller kanske ett boende i närheten, snarare än att utforska världen. Men det är ändå kul att pekskärmen har stöd för multitouch och att den är både skarp och har bra respons. Som en gigantisk Ipad, helt enkelt.

Test Tesla Model S

Seg webbläsare

Webbläsaren är till en början riktigt häftig. Tills vi börjar surfa runt på lite halvtunga sidor. Då inser vi snabbt att det går otroligt segt att både ladda in och navigera runt på nyhetssidor. Det slutar istället med att vi plockar fram vår smartphone för att söka information. Lite märkligt också att bilen tillåter att vi surfar, parar ihop bluetoothenheter och aktiverar backkameran trots att vi kör i hög hastighet. Här brukar biltillverkarna spärra funktionerna av säkerhetsskäl. Men vi antar att Tesla har tänkt på din medpassagerare här.

Läs även: Audi Q5: Klassens stjärna kommer utrustad med allt i teknikväg

Mediafliken låter dig ratta in radiokanaler analogt eller digitalt, samt lyssna på webbradiostationer eller koppla upp dig mot din egen enhet via bluetooth eller usb. Gränssnittet är snyggt och tydligt, men tyvärr räcker inte den integrerade 3g-kopplingen alltid till för att leverera en stabil digital musikström från nätet. Men ljudet som Tesla Model S levererar är helt fantastiskt.

Makalöst ljud

Tesla har döpt systemet i Model S till Ultra High Fidelity och här finns 12 inbyggda högtalare och en 8-tums subwoofer. Och ljudet som strömmar ut från dem är helt makalöst bra. Det är rent och tydligt även när vi pressar upp volymen, och det blir aldrig ansträngande för öronen. Och det funkar lika bra för luftig akustisk musik som för gitarrbaserad rock. Här finns en trebands equalizer och en riktigt cool funktion där du styr ljudbalansen i fordonet genom att dra med fingret över en bild och på så sätt placera ljudcentrum exakt där du vill ha det. Grymt!

Känner du dig orolig över att strömmen ska räcka hela resan? Här finns naturligtvis en helt egen flik för att hålla koll på batteriförbrukningen, med ett tydligt diagram som visar hur effektivt du kör. På pappret ska Tesla Model S orka upp till 50,2 mil på en laddning, men det är en väldigt optimistisk siffra. Vid blandad körning där vi ändå försökte köra snällt landade vi snarare på strax över 30 mil. Och även under landsvägskörning får vi svårt att pressa ur 50 mil innan det blir dags att ladda batterierna. Och att ladda batterierna i ett vanligt vägguttag med 220 volt och 13 ampere tar tid. Cirka 30 timmar. Du bör med andra ord se till att ordna ett kraftfullare uttag i hemmet, om du inte redan har det. En smart finess i bilen är att du kan tajma in när du vill att bilen ska laddas, och exakt hur många ampere den ska kunna plocka ut som mest.

Läs även: Allt om Tesla Model X

Planera in övernattningar

Om du funderar på en Tesla Model S är det viktigt att du verkligen tänker igenom dina körvanor. Klarar du dig på max 25–30 mil per dygn, och har du lämpliga ladduttag nära till hands? Tesla Model S är utan tvekan en brutalt cool bil, men det är samtidigt trist om den kräver en andrabil i hushållet. Att åka och hälsa på avlägsna släktingar kommer helt enkelt att kräva lite mer planering än tidigare, och minst en övernattning.

Samtidigt som Tesla imponerar med sin enorma skärm och en del väldigt coola funktioner så saknar Model S en hel del finesser som traditionella biltillverkare som Volvo, Audi, BMW med flera erbjuder. Till exempel automatisk fickparkering, döda vinkeln-varnare, filassistans, kameror som håller reda på vägskyltar och bra röststyrning. Tesla Motors har helt klart gjort mycket rätt med Model S, och den är utan tvekan den häftigaste elbilen du kan köpa just nu. Men den är samtidigt lite före sin tid, och det höga priset i kombination med avsaknaden av laddstationer i Sverige i skrivande stund gör att inköpströskeln är hög.

Tesla Model S
Tesla Model S.

Tesla Model S P85 - omdöme

+ Brutal elmotor
+ Den fantastiska skärmen
+ Ljudanläggningen
+ Coolhetsfaktorn

- Saknar en del moderna säkerhetsfunktioner
- Seg webbläsare
- Inga Superchargers i Sverige ännu

=
Tesla Model S är extremt kul att köra och tillverkaren sätter en ny standard när det gäller användargränssnitt i bilen. Det här är helt klart en bil som visar en glimt av framtiden.

Betyg 9 av 10

Fakta

Pris: Från 837 500 kronor
Testbilens pris: 1 124 950 kr
Tillverkare: Tesla Motors, www.teslamotors.com
Typ: Elbil
Motor: Trefas, fyrpolig AC-induktionsmotor med kopparrotor, 421 hk
Prestanda: Acceleration 0–100 km/tim på 4,4 sekunder
Räckvidd: 502 km
Batterigaranti: 8 år (oavsett körsträcka)