De blir ett allt vanligare inslag i vardagen: Elcyklarna. Motionärer, hela familjer och framförallt pendlarna. Alla har de tagit detta relativt nya sätt att färdas till sina hjärtan och i forum på nätet diskuteras det hej vilt om trimning, serviceintervaller, stöldrisker och tips om sevärda platser att ta sig till på de nyinköpta dyrgriparna.

Fördelarna med en elcykel är uppenbara. Det går att ta sig en bra bit med de flesta modeller och du slipper komma fram till målet utan att vara genomsvettig. Miljömässigt kan det i dagsläget knappast bli bättre heller, förutom jämfört med enbart muskelkraft givetvis.

Fenomenet har alltså tagit ett rejält grepp om oss, och många går just nu i funderingar kring ett eventuellt köp. Utbudet är minst sagt imponerande och priserna varierar kraftigt. Precis som när det gäller traditionella cyklar finns det modeller för några tusenlappar till rena lyxåk för närmare 100 000 kronor.

Det finns numera även återförsäljare med fokus enbart på elcyklar. Nyligen slog exempelvis Elcykelvaruhuset, med i stort sett varenda tillverkare i sortimentet upp portarna i Stockholm.

Efter att ha testat en hel del hel del modeller de senaste åren vågar vi påstå att uttrycket ”du får vad du betalar för” är signifikant för kategorin. Du bör vara beredd investera minst 15 000 kronor för en modell med bra komponenter rakt igenom. Utöver det handlar det om design, användningsområde och specialfunktioner.

Reglerna i Sverige är desamma som tidigare: Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Dessutom får motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt. Det lobbas dock hårt från vissa håll för en höjning och anpassning till vissa andra länder som tillåter hastigheter upp till 45 km/tim.