De blir ett allt vanligare inslag i vardagen: Elcyklarna. Motionärer, hela familjer och framförallt pendlarna. Alla har de tagit detta relativt nya sätt att färdas till sina hjärtan och i forum på nätet diskuteras det hej vilt om trimning, serviceintervaller, stöldrisker och tips om sevärda platser att ta sig till på de nyinköpta dyrgriparna.

Fördelarna med en elcykel är uppenbara. Det går att ta sig en bra bit med de flesta modeller och du slipper komma fram till målet utan att vara genomsvettig. Miljömässigt kan det i dagsläget knappast bli bättre heller, förutom jämfört med enbart muskelkraft givetvis.

Fenomenet har alltså tagit ett rejält grepp om oss, och många går just nu i funderingar kring ett eventuellt köp. Utbudet är minst sagt imponerande och priserna varierar kraftigt. Precis som när det gäller traditionella cyklar finns det modeller för några tusenlappar till rena lyxåk för närmare 100 000 kronor.

Det finns numera även återförsäljare med fokus enbart på elcyklar. Nyligen slog exempelvis Elcykelvaruhuset, med i stort sett varenda tillverkare i sortimentet upp portarna i Stockholm.

Efter att ha testat en hel del hel del modeller de senaste åren vågar vi påstå att uttrycket ”du får vad du betalar för” är signifikant för kategorin. Du bör vara beredd investera minst 15 000 kronor för en modell med bra komponenter rakt igenom. Utöver det handlar det om design, användningsområde och specialfunktioner.

Reglerna i Sverige är desamma som tidigare: Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim. Dessutom får motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt. Det lobbas dock hårt från vissa håll för en höjning och anpassning till vissa andra länder som tillåter hastigheter upp till 45 km/tim.


Elcykel

Trek Powerfly+ FS 7

Muskulöst klassbygge

Trek Powerfly är en imponerande pjäs som får de flesta att haja till när vi susar förbi – och det är hög kvalitetskänsla rakt igenom. Trots sitt biffiga utseende är den i och med aluminiumramen lätthanterlig och väger betydligt mindre än den ser ut att göra. Boschsystemet heter Ride+ och styrs antingen via snabbknappar med vänster tumme eller direkt på display-enheten som är placerad i mitten. De finns totalt fyra olika lägen för elassistans att välja mellan. Från Eco- till turboläge för maximal prestanda.

Bästa köpFärddatorn visar information i form av bland annat nuvarande, högsta samt genomsnittlig hastighet. Du har även nollställning, klocka och information om hur mycket kräm batteriet har kvar. Det finns även ett usb-uttag för att ladda din smartphone. Växlarna är elva till antalet och dessa hanteras med snabbnappar på höger handtag med tumme och pekfinger. Systemet som helhet är otroligt genomarbetat och överskådligt och du lär dig snabbt funktionerna.

Trek Powerfly är heldämpad och tillverkarens patenterade system är aktivt oavsett om du bromsar eller inte. Det finns andra heldämpade system som låser sig vid inbromsning, vilket ofta ger en sämre kontroll. Och det är just i lite tuffare miljöer vi märker skillnaden, och det är en ren fröjd att köra provocerat ute i spenaten. Som pendlarhoj fungerar den givetvis också men de feta och grova däcken gör den en aning trög och tungtrampad utan assistans av elmotorn. Men oavsett miljö är den otroligt stabil och körningen känns hela tiden trygg, även vid riktigt höga farter.

Omdöme

Det här är riktigt bra grejer och vi imponeras av den rakt igenom höga kvalitetskänslan. Den känns en aning malplacerad i stadsmiljö, men off-road är den oslagbar med den ständigt aktiva luftfjädringen som ger full kontroll även vid inbromsning. De hydrauliska skivbromsarna är kliniskt effektiva och dämpningen går att enkelt och snabbt att ställa om till önskat läge. 120 mm slaglängd ger dessutom en otroligt komfortabel åktur med full kontroll även i tuff terräng.

plus


Hög kvalitetskänsla
Aktivt fjädringssystem
Bra färddator med vettiga funktioner

minus


Dyr
Högt rullmotstånd på asfalt

Betyg 9 av 10Betyg 9 av 10

Fakta: Trek Powerfly+ FS 7
Typ: MTB
Pris: 44 795 kronor
Mer info från: Elcykelvaruhuset
Ramstorlek: 15,5 – 21,5
Vikt: 20,9 kilo
Däck: 29"
Motor: Bosch 250W
Batteri: Bosch 500 Wh
Räckvidd: Upp till 8 mil
Laddningstid: 4 - 8 timmar
Växlar: Shimano Deore XT 11 speed
Hastighet: Max 25 km/h
Bromsar: Hydrauliska skivbromsar fram/bak
Övriga funktioner: Walk-assistans, Ställbar luftfjädring.