Sällan har vi fått så många undrande blickar och nyfikna frågor från folk omkring oss som när vi under en dryg vecka körde runt med nya Zbee från svenska Clean Motion. Den första prototypen visades upp 2010 och den som vi har testat är den tredje generationen som lämnar fabriken i Trollhättan, och den första modellen som serietillverkas. Ett par fordon i veckan tillverkas i dagsläget men inom kort öppnas även en fabrik i Indonesien.

Tillverkaren skryter med att det kostar ynka 40 öre per mil att köra Zbee, en siffra som är aningen överdriven om du inte kör extremt effektivt och har ett grymt bra elavtal. Men visst är det en riktigt cool ... ja, vad är det egentligen?

Moppe in disguise
Rent tekniskt sett räknas Zbee som en EU-moped, vilket betyder att den faller under samma regelverk som dessa. Du får till exempel inte köra den på motorvägar eller cykelvägar. Och det är max 45 km/h som gäller. För att få köra den krävs att du har fyllt 15 år och att du har förarbevis/körkort avsett för EU-moped klass 1.

Att lära sig köra Zbee går snabbt. Du startar den genom att vrida om nyckeln, sedan måste du trycka på framåt/bakåt-väljaren innan gasreglaget fungerar vilket är en bra säkerhetsåtgärd. Elmotorn är växellös och allt du behöver göra är att gasa och styra. Zbee har bromsskivor på varje hjul och bromsreglagen sitter vid styret (separata för främre och bakre bromsar). Framrutan har uppvärmning och du har även vindrutetorkare. I övrigt är det ganska spartanskt invändigt, och du sitter på en liten frigolitdyna. En liten skum detalj är att när vi vrider styret maximalt (japp, den har ingen ratt), då tar handtaget i chassit.

Träsmak
Komforten är inte jättebra, det blir lite träsmak när vi åker längre sträckor. Men det handlar främst om att det är lätt att jämföra den med en liten bil, vilket blir orättvist. Zbee är nästan helt ljudlös, något som ställer krav på dig som chaufför eftersom fotgängare inte hör dig komma åkandes.

Zbee är inte gjord för långa personer, varken sett till fotutrymme eller höjd invändigt. Stort plus dock för att alla tre platser har trepunktsbälten, och baktill är det inga problem att få plats med två barn i mellanstadieålder. Eller ett gäng matkassar. När du parkerar drar du i handbromsen för att säkra att Zbee inte rullar iväg. Och handbromsen är inte självjusterande, vilket vi märkte av i testexemplaret. Detta gör du dock enkelt med en nyckel.

Accelerationen är helt okej och Zbee är riktigt kul att köra. Men framför allt är den extremt ekonomisk – 0,4 KWh per mil är lite optimistiskt räknat men det är enkelt att hålla sig under en krona per mil. Du laddar Zbee i ett vanligt eluttag och batteriet laddas fullt på cirka tre timmar. Det ger dig sedan upp till fem mils räckvidd på pappret om du kör extremt effektivt. Vid normal körning bör du dock räkna med omkring tre till fyra mil realistiskt. En liten mätare på displayen visar hur långt du har kvar att köra, samt hur långt du har kört sedan du senast startade.

Det sidomonterade väderskyddet som finns som tillval gör att du kan ta elmoppen till jobbet, affären eller skolan utan problem även när det spöregnar ute. Något vi hade möjlighet att testa i praktiken. En smart detalj är att det finns en liten låsbar förvaringslåda baktill på Zbee.

Extremt billig i drift
Vi gillar konceptet, och det är lätt att förstå att tillverkaren siktar in sig på bland annat tuk-tuk-marknaden i Asien. Men även här i Sverige är den superintressant både för privatpersoner i stan och för mindre företag som inte åker långa sträckor. Ett vettigt alternativ även till andrabilen för dig som behöver skjutsa barn eller åka kortare sträckor och handla. Eller för dig som bara vill ta dig till och från jobbet på ett extremt billigt och miljövänligt sätt. Den kostar dock lika mycket som en ny liten bil i inköp, men den är väldigt speciell och det är hur skönt som helst att slippa tanka.


+ Billig i drift
+ Förhållandevis rymlig
+ Miljövänlig

- Komforten
- Passar ej långa personer
- Dyr i inköp

=
Zbee sticker verkligen ut ur mängden med sin coola design, och den är smidig att köra i storstan. Viktigast är dock att den är nästan gratis att köra och att den inte förgiftar miljön.

Betyg
Konstruktion: 8
Komfort: 6
Körglädje: 7
Driftsekonomi: 10
Totalt: 8

Fakta

Tillverkare: Clean Motion, www.zbee.se
Pris: 98 500 kr
Effekt: 2 kW (nominell), 4 kW (max)
Maxhastighet: 45 km/h
Vikt: 230 kg
Yttermått: 2400 x 1250 mm
Räckvidd: Upp till 50 km på en laddning