Drönarspecial

Del 1: Se upp, nu slår drönarna igenom på allvar
Del 2: Så används drönare i dag
Del 3: Köpguide: 7 hetaste drönarna just nu
Del 4: Så funkar tekniken i en drönare
Del 5 Reportage: Bygg en egen drönare - experternas tips
Del 6 Sveriges alla förbudszoner - här får du inte flyga drönare utan tillstånd
Del 7: 10 coola drönare
Del 8: Här är framtidens drönare



Du har just inhandlat en ny drönare med gps, lång räckvidd och schysst kamera. Bara att ge sig ut och flyga, tänker du kanske. Stopp, sakta i backarna, det finns flera myndigheter som har synpunkter på din nya hobby. För att flyga med drönare krävs tillstånd från inte mindre än fyra myndigheter: Transportstyrelsen, försvarsmakten, Luftfartsverket och Länsstyrelsen. Vi tittade på denna fråga i slutet av förra året och när det gäller transportstyrelsen och försvarsmakten har inget förändrats (Läs mer på nästa sida).

Transportstyrelsen kommer inte att lägga sig i så länge du ser drönaren hela tiden och använder lite sunt förnuft så att du inte riskerar att skada någon. Viktigt är också att du inte flyger kommersiellt. Om du använder den i din verksamhet måste du ha tillstånd. Ett bra tips är att följa modellflygplansklubbarnas regler.

Försvarsmakten har heller inga synpunkter tills du väljer att publicera bilderna eller filmerna som tas. För att få göra det måste du antingen ha skickat in dem för godkännande, eller ansökt och fått beviljat självgranskningsrätt. Du får inte skicka in bilderna via nätet eftersom att det anses som spridning och då har du så att säga redan brutit mot lagen. Ja, du läste rätt. För att lägga ut en drönarfilm på Facebook måste du först posta in den på usb-minne, cd, diskett eller något annat lämpligt som försvaret kan läsa och sedan snällt vänta på ok. Ett tips är att inte ha med några bilder på hemliga försvarsanläggningar.

Länsstyrelsens syn var sist vi kollade på detta lite oklar men i januari i år kom Länsstyrelsen för första gången med ett utlåtande när det gäller att filma med drönare. Ansökan fick avslag. Myndigheten ansåg att det var att likställa med en uppsatt kamera som inte manövreras på plats, och kan användas för personövervakning och filmning av platser som allmänheten har tillgång till. Allemansrätten gör att detta även gäller på dina privata ägor.

Läs mer: Länsstyrelsen säger nej - förbjudet att filma med drönare

Detta beslut överklagades dock och Förvaltningsrätten slog Länsstyrelsen på fingrarna. En drönare kan bara användas en kort stund och kan därför inte betraktas som varaktigt uppsatt, resonerade man.

Läs mer: Förvaltningsrätten: Drönare är inte kameraövervakning - slipper specialtillstånd

Men då gav sig Datainspektionen in i debatten och överklagade beslutet till Kammarrätten. Myndigheten menar att denna tolkning leder till andra problem och vill se frågan prövad ordentligt i högre instans.

– Att låta drönarens möjliga flygtid vara avgörande för om kameraövervakningslagen ska gälla eller inte kan leda till svåra och oönskade gränsdragningsproblem. Därför är det viktigt att frågan prövas av en högre instans, säger Agneta Runmarker, dataråd på Datainspektionen i ett pressmeddelande.

Kammarrätten har ännu inte tagit upp frågan så rättsläget är i dag oklart.

Nu kanske du tänker okej, det här är bara på kul så jag monterar bort kameran och låter bli att någonsin ta emot några kommersiella uppdrag med min drönare. Får jag ge mig ut och flyga nu?

Ledsen men nej, det finns en myndighet till som har en stark åsikt i frågan – om du flyger inom kontrollzonen för en flygplats: Luftfartsverket. "Men jag ska ju inte flyga drönare i närheten av en flygplats", kanske du tänker, men nu råkar det vara så att inte bara flygplatsen räknas in i de här zonerna. Större delen av Stockholm stad är en sådan kontrollzon. Även stora delar av Göteborg, liksom Umeå, Visby och andra städer med en flygplats i närheten.

Per Fröberg, pressansvarig på Luftfartsverket, reder ut begreppen.

– Om man vill flyga inom området som kallas för kontrollzon måste man kontakta Luftfartsverket och vår lokala flygledning. Då kan vi förstås säga nej, eller så kan vi säga ja men då säger vi oftast bara att det går bra inom ett visst område, säger Per Fröberg.

I Stockholm nämner han som exempel att flygkontrollzonen innefattar in- och utflygningsvägar från Bromma flygplats men även Karolinska sjukhuset som måste ta emot ambulanshelikoptrar. Drönarna saknar transponder och är därför osynliga på radarskärmarna.

Det spelar heller ingen roll hur högt (eller lågt) du flyger, lyfter din drönare från marken krävs det tillstånd inom zonen.

– Visst, den kanske bara flyger två meter upp. Men om du tappar kontrollen på något sätt så är det väldigt viktigt att vi har koll. Skälet är helt enkelt flygsäkerhet, svarar Per Fröberg.

För att göra det här lite hanterbart för oss vanliga dödliga har Luftfartsverket tagit fram en karta där du kan kolla om platsen där du vill flyga faller inom en kontrollzon: