Du har precis satt dig tillrätta i flygstolen och blir tilldelad ett par billiga lurar av flygvärdinnan. Ingår de dessutom i biljettpriset är det bara att gratulera. Men – och det går inte att nog understryka, även om det då redan är försent – kvaliteten på dessa brukar variera mellan uselt och uruselt. När motorerna drar igång hör du nästan ingenting av det som serveras i ljudväg. Stolsgrannen bredvid sitter däremot med ett stort leende och stampar takten – eller sover som en nyvaggad bebis. Känner du igen scenariot? Tänkte väl det …

Denna person har troligtvis redan tröttnat på allt vad oljud heter, fattat galoppen och införskaffat ett par hörlurar med brusreducering. Då finns två alternativ att välja mellan. Antingen lurar med ”passiv” reducering där hörlurarna sitter runt hela örat, så kallade over ear, stoppade med skum eller annat material för att stänga ute störande ljud. De är ofta effektiva mot högfrekventa signaler men sämre när det gäller lågfrekvent ljud, som bullret från flygplansmotorer.

Sedan finns det ANC-lurarna (Active Noice Cancelling), eller hörlurar med ”aktiv brusreducering” som är attributet här i Sverige. Det är hörlurar som med hjälp av mikrofoner aktivt fångar upp omgivande ljud och analyserar, beräknar och i största möjliga mån neutraliserar det innan det når dina öron. Det finns no-name-modeller från ett par hundralappar upp till premiummodellerna för flera tusen och i samtliga utföranden; in-, on-, och over ear.

Vi bad de stora tillverkarna skicka in sina senaste modeller i de båda sistnämnda kategorierna. Och det skiljer en hel del – både när det gäller funktioner och prestanda.


Test: Bästa brusreducerande hörlurar

Beoplay H8


Bang & Olufsen BeoPlay H8 – Lyxlurar för långresan
Bang & Olufsen är alltid intressanta då de allt som oftast sticker ut designmässigt och i ärlighetens namn även ger en viss prestige. Modellen levereras tillsammans med en exklusiv påse för förvaring, en adapter med dubbla hanar för flygplansstolen och signalkabel.

De är onekligen snygga med den respektingivande loggan ingraverad på kåporna i aluminium. De finns i antingen mörk- eller ljusbrunt utförande, på B&O–språk Gray Hazel eller Agrilla Light och går att använda trådlöst via bluetooth. En teknik som blir allt vanligare i segmentet även om det inte är tillåtet just på flyget.

H8 är en on ear-modell och sitter med andra ord på örat istället för runt om. Stoppningen i dessa är riktigt skön och vi snackar komfort på hög nivå även under långlyssningar. Samtliga funktioner sköts via touch-kontroller på den ena kåpan, även mikrofonen, och dessa fungerar enbart i trådlöst läge när hörlurarna är aktiverade. Det finns alltså inga kontroller på sladden att använda sig av, vilket är lite märkligt.

Ljudet är riktigt bra över hela registret med en grymt bra bas som kronan på verket. Den aktiva reduceringen är pricken över i och förvränger inte musiken nämnvärt. Klarheten i mellanregistret reduceras något men det betyder i praktiken ingenting när du sitter i en bullrig miljö.

Ljudet, i både passivt och aktivt läge
Komforten
Trådlös funktion

Smakar det, så kostar det
Ingen fjärr på signalkabeln

Ett par riktigt, riktigt snygga lurar som imponerar på alla plan. Exklusiva lurar för långresenären som är ute efter både prestanda, komfort och avundsamma blickar.
 Betyg 7 av 10           

Fakta
Typ: On ear
Pris: 4 399 kronor
Anslutning: 3,5 mm, bluetooth 4.0, NFC
Batteritid: Upp till 35 timmar
Vikt: 255 gram
Frekvensomfång: 20–22 000 Hz
Fjärrkontroll: Ja, på kåpan
Mikrofon: Ja