Full koll. Med skrivplattan sköter du det mesta. Svep mellan ikoner, skriv in telefonnummer eller bara vila handloven.

Kurshållningsassistenten är däremot ganska uddlös och varnar enbart med en liten vibration i ratten om du avviker från det markerade körfältet. Det finns ingen aktiv hjälp som styr in bilen rätt igen.

Pre Safesystemet är dock riktigt intressant, även om vi av naturliga skäl inte kunde testa det. Här registreras kritiska situationer i ett tidigt skede och bilen skall kunna inleda ett gäng skyddsåtgärder för de åkande.

Missa inte: Snacka säkert i bilen - 7 handsfree under 1 000 kronor

Bland annat har säkerhetsbältena på förar- och passagerarplatsen reversibel bältessträckning, och om rutor och taklucka är öppna stängs dessa och passagerarstolen fram ställs in i ett för olyckan mer gynnsamt läge. Skyddsåtgärderna kickar in vid kritiska rattmanövrer i hög hastighet och vid panikbromsningar där bromsmomentet är högre än givna vägförhållanden tillåter.

Smartaste bussen? Ett tydligt exempel på Mercedes användarvänliga och genomtänkta funktioner - både funktionellt och visuellt.

Skarp skärm och smidig kontroll

Centralt placerad på den övre delen av mittkonsolen är den feta skärmen på 7 tum. Den är riktigt skarp och ljusstark och lirar perfekt med menysystemet vi lärde oss att älska i C-klass. Skärmen är inte tryckkänslig, utan systemet styrs med multifunktionsratten eller via reglagen mellan sätena.

Reglagen består av en upphöjd touchpad och en navigationsratt, där den förstnämnda går att använda för handskriftsinmatning av bland annat adresser och kontakter. En riktigt smidig lösning som reagerar blixtsnabb på kommandon. Kontrollen är dock placerad gansla långt fram så rent ergonomiskt känns det inte klockrent.

Den väl tilltagna skärmen ger en grym överblick vid navigering där kartorna är fantastiskt detaljerande även om bilen saknar Google Maps-läge.

Internetuppkoppling sker via din bluetooth-kompatibla mobiltelefon och du får tillgång till internetsurf samt en rad förinstallerade appar. Bland annat en internetradiofunktion samt ett par infoapplikationer om Mercedes. Men vi saknar fortfarande renodlade musikstreaming i form av Spotify eller Wimp som hade varit smidigt att ha tillgång till. Kanske till nästa uppdatering?

Ingen mesig orange och ljussvag punkt, utan en ilsket röd varningstriangel. Så ska det se ut!

Ljudsystemet i just detta exemplar kallas Audio 20 och är ett enklare system än det vi testade i C-klass, och det består av totalt 9 högtalare.

Ljudet är i detta fall lite vanskligt att bedöma då utrymmena är mycket
större än i en vanlig personbil, men om vi skall referera till testet av C-klass som var utrustad med Burmester surround-system har denna anläggning en bit kvar.

Dels är högtalarna färre till antal, dels är
inställningsmöjligheterna väldigt begränsade. De knappa 10 000 kronorna tillvalet Burmester kostar känns med andra ord givet.