Cockpit. Samtliga reglage och funktionsknappar är nära till hands. Det tar ett tag att lära sig alla finesser, men när du väl lärt dig kommer du älska dem.

Utan busskänsla

Att köra V-klass är en ren fröjd och Mercedes har verkligen lyckats arbeta bort busskänslan som oftast följer med den här klassen. Visst tränger en del vägoch däckljud in i kupén, och skall du samtala med den bakre raden blir det till att höja rösten rejält. Förbrukningen hamnade på
drygt 0,7 liter milen jämfört med tillverkarens uppgifter på 0,6, helt ok
med tanke på storlek och vikt.

Att parkera däremot är en helt annan
historia. Nu finns det två olika paket att köpa till för uppgiften och dessa
behövs. Utan assistans blir det riktigt svettigt då sikten runt om är obefintligt. Med hjälp av den aktiva parkeringsassistenten som söker efter lämpliga parkeringsfickor och automatiskt styr in bilen i fickan, både vid fickparkering och parkering på tvären, blir det så mycket enklare.
Bilen kan även utrustas med 360-graderskameror så att du ser bilen på skärmen från fågelperspektiv. Inte riktigt lika tydligt som Nissans lösningar men det är ändå ett oumbärligt hjälpmedel med den här bilen.

Detaljer

Mercedes V 250 BlueTECMercedes V250 Bluetec
Pris: Från 409 962 kronor
Typ: Lyxig MPV
Testbilens pris: 706 090 kronor
Motor: 2,143-liters R4 dieselmotor, 190 hk vid 3800 varv/ min
Prestanda: 0-100 km/h, 9,1 sek.
Toppfart: 206 km/h
Förbrukning (Enl. tillverkaren.): 6,0 l/100 km
CO2-utsläpp: 157 CO2 (g/km)
Utsläppsklass: Euro6 Gr. I

M3 rekommenderar

Komfort och utrymmen
Bra förarhjälpmedel
Säkerhetssystemen

Svårparkerad
Det tar lång tid att kyla/värma kupén

Betyg 8 av 10