Powerglove
 

Power Glove

Tillverkare: Mattel
Lanseringsår: 1989

Hur var det tänkt egentligen? Det är svårt att prata om värdelösa spelkontroller utan att nämna Mattels Power Glove. Handsken är mest känd för sin roll i kultrullen The Wizard där en liten parvel har vunnit VM i tv-spel tack vare den. Precis som i filmen var tanken att du skulle kunna styra med hjälp av din egen arm och ta tag i objekt genom att greppa med fingrarna. Häftigt i teorin…

Varför floppade den? …men värdelöst i praktiken. Dels var antalet titlar med Power Glove-stöd få, dels var den alldeles för inexakt för att det skulle fungera. Inte blev det enklare av att varje spel krävde att du slog in en särskild kod på knappsatsen till Power Glove för att det alls skulle gå att spela.


ROB

ROB

Tillverkare: Nintendo
Lanseringsår: 1985

Hur var det tänkt egentligen? Det går inte direkt att beskylla Nintendo för att sakna idéer. Genom spelhistorien har företaget bjudit på både höjdpunkter som kommit att revolutionera branschen och rejäla lågvattenmärken ingen bryr sig om i dag. ROB, en slags robotleksak som kunde läsa av färger på tv-skrämen och därefter lyfta upp diverse objekt i verkligheten, tillhör den sistnämnda kategorin.

Varför floppade den? ROB själv gjorde ett godkänt arbete men det släpptes endast två spel som fungerade tillsammans med kontrollen. Båda dessa, Gyromite och Start-up, var dessutom riktigt tråkiga.


Super Scope

Tillverkare: Nintendo
Lanseringsår: 1992

Hur var det tänkt egentligen? Till NES fick Nintendo en mindre framgång med Zapper, en nätt ljuspistol som användes i bland annat Duck Hunt och Hogan’s Alley. När företaget släppte Super Nintendo ville man erbjuda ljuspistol även där. Resultatet blev bazookan Super Scope, en bjässe på närmare en meter som kom utrustad med kikarsikte och axelstöd.

Varför floppade den? Ambitionerna var det inte något fel på men Super Scope var alldeles för otymplig för att sitt eget bästa. Kontrollen blev ett ekonomiskt magplask för Nintendo och användes enbart i åtta titlar.