Efter en hel del väntan var det så äntligen dags för test av XC90 2016. Att kliva in i Volvos flaggskepp är upplevelse som heter duga och jämfört med nyligen avlösta modellen är det som att hamna i en helt ny värld. Volvos paradgren alltid varit sittkomfort är de här stolarna något av det bekvämaste vi stött på. Inställningsmöjligheterna är nästintill oändliga och att för förstå gången försöka hitta en optimal körställning är en delikat övningsuppgift. Faktum är samtliga åkande i XC90 har det riktigt bra.

Missa inte: Test av BMW M135i

De som sitter i den andra sätesraden har ingen anledning att klaga, med gott om utrymme och väljer du till fyra-zons klimatanläggning kan passagerarna reglera sin kupétemperatur individuellt via en riktigt snygg touchkontrollpanel och rumpvärmen kommer göra gott i vinter. Det finns eluttag för smartphones och liknande så det finns med andra ord inget att anmärka på. Även i den tredje raden är utrymmet förvånansvärt generöst och det är till och med så att vuxna kan färdas i dessa om de är under knappa 180 centimeter.

Test Volvo XC90
XC90 kan givetvis parkera själv.

Vass instrumentering
Reglagen och knapparna på och runt ratten är väl anpassade för en effektiv körning utan att du behöver gissa dig till dess funktioner. Mellan framsätena är det sparsamt med reglage – endast den udda startknappen, körlägesväljaren samt parkeringsbroms. Vi hade gärna adderat någon form av styrplatta eller navigeringshjul för att kunna styra funktionerna på den feta pekskärmen, även om vissa funktioner går att styra från rattreglagen. Sitter du väl tillbakalutad får du sträcka dig rejält för att nå fram, så ett kompletterande reglage hade varit bra.

Missa inte: Ägare bil – här är tjänsterna för att hitta vem som äger en bil

Den helt digitala instrumentpanelen är riktigt vass med tydliga visare och mellan hastighets- och varvmätaren kan du välja vilken information som skall visas, antingen karta, nuvarande media eller ingenting, allt presenterat i hög upplösning och riktigt snyggt!

Fakta

Pris från: 598 000 kronor                                                             
Motor: 2.0 liters fyrcylindrig direktinsprutad common rail turbodiesel.
Max motoreffekt: 225hk vid 4250 v/min
Max vridmoment: 470 Nm vid 1 750-2500 v/min
Prestanda: 0-100 km/h, 7,8 sek. Toppfart 220 km/h                                       
Förbrukning (Enl. tillverkaren.) 5,8 l/100 km