Exakt var den magiska gränsen dras mellan ett vanligt transportmedel och ett stimulerande njutningsmedel är givetvis svårt att fastställa. Att AMG GT S passerat den med råge är emellertid enkelt att konstatera. Att vi vid utlämnandet av bilen trånande fokuserade mer på den istället för på lånevillkoren får ses som ett sundhetstecken. Så iögonfallande är den. En sådan stor passion väcker den.

Mercedes AMG GT S

Insidan matchar utsidan
Väl på plats i de hårt omslutande sportstolarna, som faktiskt erbjuder en hel del inställningsmöjligheter, är det bara att skriva under på att insidan matchar den vackra utsidan. En orgie av läder och en fet mittkonsol klädd i silverkrom som delar av kupén, där även de flesta knappar och reglage huserar.
Även växelväljaren är placerad här, till skillnad mot i de flesta andra modeller från tillverkaren (även AMG C 63) där den är placerad bakom ratten. Precis som en äkta GT-vagn ska vara är den tvåsitsig, och något vidare bagageutrymme kan du inte räkna med. Ett par weekendväskor på sin höjd.

Mercedes AMG GT S
Comand Online. Härifrån styrs de flesta funktioner och inställningar.

Surfplatta i instrumentpanelen
AMG GT S är utrustad med samma infotainmentsystem, Comand Online, som vi klämt på tidigare i V- och C-klassen med den karakteristiska skärmen, som mer liknar en surfplatta på dryga 8 tum, som är ”nedtryckt” i övre delen av instrumentpanelen. Bilden är knivskarp och menysystemet är till stora delar utformat med ikoner, och precis som tidigare börjar vi trycka på dessa i hopp om något slags reaktion. Att vi aldrig lär oss, den är inte tryckkänslig.

I stort sett samtliga funktioner styrs istället med en upphöjd touchpad på mittkonsolen eller med det så kallade Comand-vredet direkt under denna. Dessa två fyller samma funktion med skillnaden att pekplattan styrs med fingerrörelser och kan i vissa lägen användas för handskrift, exempelvis till navigationsinmatningar och telefonnummer. Det tar ett tag att vänja sig och hitta rätt i menyerna, sedan vill du inte ha annat.

Mycket bra GPS
Navigationssystemet är både snabbt och genomtänkt. Den stora skärmen ger en grym överblick och kartorna är otroligt detaljerande, även om vi gärna hade sett att det var möjligt att växla till ett Google Maps-läge och utnyttja internetuppkopplingen (som sker via din mobil) till fullo. Ett irritationsmoment vi bara måste ta upp är att hur vi än letade bland inställningarna kunde vi inte stänga av röstvägledningen. Antingen letade vi fel eller så går den inte att stänga av.

Med din smartphone kan du alltså även koppla upp bilen mot internet och på så sätt surfa på nätet eller använda de förinstallerade apparna i form av bland annat en nätradiofunktion samt ett par renodlade Mercedes-appar. Vi saknar fortfarande funktioner för musikstreaming i form av Spotify eller Wimp samt sociala appar som Facebook eller Twitter.

Fakta

Pris från: Från 1 343 000 kronor                                                                Motor: Åttacylindrig v-motor, 3 982 cc
Max motoreffekt: 510 hk
Max vridmoment: 650 Nm                 
Prestanda: 0–100 km/h på 3,8 sek. Toppfart 310 km/h                                 
Förbrukning (enl. tillverkaren.) 9,4 l/100 km