Vive är det ena av två stora vr-headset som efter flera år av hype och rykten, förseningar och förhandstittar på tidiga prototyper nu äntligen finns i en färdig version. Du kan alltså hala upp plånboken och köpa. Det andra är givetvis Oculus Rift, som nu också börjat skeppas till Kickstarter-backarna och går att lägga beställningar på.

Snäppet bättre

Vive är gjort av HTC och är framtaget och säljs i samarbete med Steam, den dominerande speldistributionsplattformen på pc. Den levereras i en stor box med alla delar du behöver för komplett vr-upplevelse, inklusive handkontroller och sensorer för att skapa ett helt vr-rum där hemma.

HTC Vive
Alla komponenterna som ingår, förutom en liten kopplingsdosa mellan datorn och headsetet.

Faktum är att det är framförallt dessa som gör att den skiljer sig från de enklare vr-prylar vi testat tidigare - exempelvis Samsung Gear VR. Med avancerad positionsspårning och smarta handkontroller får man en helt annan känsla av realism och närvaro.

Det går att installera Vive som ett headset för sittande och stående spelande precis framför ett skrivbord, men det som skiljer den från Oculus Rift är att den också går att konfigurera för ett helt spelrum på upp till 4,6 x 4,6 meter.
Så flytta undan stolar och bord, nu är det dags att byta ut tv-soffan mot ditt egna holodeck. Givetvis testade vi den på det sättet.

Sladdar, sladdar, sladdar

Själva headsetet är en bastant sak som spänns fast på huvudet med elastiska band och väger ett drygt halvkilo. Trots det tycker vi att den sitter riktigt bekvämt på näsan… i alla fall i korta perioder.

Det är verkligen som att spänna fast ett cyklop på ansiktet, och även om det är väl vadderat och luftigare än ett sådant så blir det ganska snart varmt och svettigt att ha det på.

HTC VIve
Vive är en rejäl sak att trä på huvudet.

Baktill sticker det ut sladdar, två som ringlar sig vidare till datorn och en kort audiokabel där du kan plugga in egna hörlurar. Det är många prylar att hålla koll på, inte minst när du är inpluggad och har headsetet framför ögonen. Det var ett ständigt trassel med hörlurssladdar, snubblande över headsetets stora kabelsvans och fumlande i blindo efter lurar och avslagna handkontroller. Här gäller det verkligen att planera sitt spelande smart. Kanske går det att hänga kablarna till datorn via en krok i taket, så att man minimerar risken att dra dyr hårdvara i backen med ett par oförsiktiga kliv.

Det optimala hade givetvis varit om Vive varit trådlös, men riktigt så långt har tydligen inte teknikutvecklingen kommit ännu. Troligen skulle det innebära för mycket lagg i kontrollerna… eller att den drog så mycket ström att man skulle behöva ett bilbatteri på ryggen… eller så är det en kostnadsfråga.

Fakta


GPU: NVIDIA GeForce GTX 970, AMD Radeon R9 290 liknande eller bättre

CPU: Intel i5-4590 / AMD FX 8350 liknande eller bättre

RAM: 4 GB eller mer

Video Output: HDMI 1.4, Displayport 1.2 eller senare

USB Port: 1x USB 2.0 eller bättre

Operativsystem: Windows 7 SP1, Windows 8.1 eller senare, Windows 10