Det är knappast någon nyhet att mellanklassen är ett riktigt getingbo där den starkaste överlever och där tjänstebilförarnas gunst hela tiden måste vinnas. I premiumklassen råder ett ständigt ställningskrig mellan framför allt BMW och Audi, och att nya A4 har en del att bevisa gentemot 3-serien råder det knappast några tvivel om. Men ingenjörerna i Ingolstadt kan sova lugnt. Det här är bra, riktigt bra!

Som en A7 i miniformat

Nya Audi A4
Att kliva in i nya Audi A4 blir lite av en Deja Vu-upplevelse från tidigare testet av A7:an. Om än i mindre format.

Den redan inbitne kommer känna igen sig direkt. Visst har det hänt en hel del inne i kupén, men utan att ta bort identiteten från tidigare modell. Även ägare av syskonmodeller kommer att känna sig som hemma. Rymligare, elegantare och mer kompetent – så skulle man kortfattat summera interiören. Materialen håller högsta kvalitet och när det gäller känsla i knappar och reglage är det få som når upp till samma nivå. Fyra personer ryms galant, och i baksätet finns gott om benutrymme. Bagageutrymmet, i detta fall på sedanen, rymmer 480 liter och räcker gott och väl till, om det inte är småbarn med i bilden – vilket knappast är unikt för segmentet och bilmodellen. Mittkonsolen är logiskt uppbyggd med den breda växelväljaren som majestätiskt tronar upp framför kontrollvredet med dess tillhörande menyknappar. Och som sagt, väldigt likt lösningen i Audi A7. Klimatanläggningens vippknappar strax ovanför har försetts med touchfunktion som reagerar vid minsta beröring, och en animering på skärmen visar vilken funktion knappen styr. Smidigt och förbannat snyggt.

Helt digitalt bakom ratten

 

Nya Audi A4
Här ser vi Audis "virtual cockpit" som är en otroligt skarp och anpassningsbar digital upplevelse.

Den stora nyheten bland synlig ny teknik är givetvis Virtual cockpit, den helt digitala skärmen på 12 tum bakom ratten, som tar nya A4:an till en helt ny nivå. Vi fick uppleva lösningen först i nya TT, sedan i A7:an och nu har den alltså introducerats i nya Audi A4. Frågan är om det finns något bättre i dagsläget. Att kunna fylla ut i stort sett hela skärmen med exempelvis kartan vid navigering (Google Earth, såklart) är inte bara hur coolt som helst, det är bättre även ur säkerhetssynpunkt då det är lättare att hålla uppsikt över vägen med mindre flackande blickar från körbanan. Systemet är otroligt flexibelt och kan anpassas nästan i oändlighet efter förarens önskemål och behov. De flesta inställningar sköts logiskt via ratten, medan vissa mer avancerade justeringar görs på den andra skärmen som är placerad överst på mittkonsolen – allt med hjälp av tydliga animeringar. På tal om att hålla blicken fokuserad på vägen, som tillval finns även en head up-display som med otrolig skärpa projicerar viktig information på framrutan, exempelvis hastighetsbegränsningar och köranvisningar.