Titel: Unbroken
Genre: Drama
Premiär: 2014
Speltid: 137 minuter
Tjänst: Viaplay

Unbroken, som bygger på Laura Hillebrands bok med samma namn, är ett imponerande bevis på människans förmåga att överleva i de mest fruktansvärda förhållanden. Naturligtvis har historien om den olympiska löparen och senare löjtnanten i flygvapnet, Louis Zamperini, fått några extra lager fernissa. Men Angelina Jolie, som suttit i regissörsstolen, har ändå lyckats skapa både en fängslande och livsbejakande film. Kanske är det samspelet med bröderna Coen (Fargo, True Grit) som lönat sig eller kanske är det filmens stjärna, Jack O'Connell, som på ett mycket övertygande sätt ger liv åt Zamperini, som gör Unbroken sevärd. Faktum är att den fungerar både som ren underhållning och som semibiografisk krigsberättelse.

Missa inte: Netflix ökar takten – mängder med premiärer under 2016

Innan Zamperini hamnar i resterna av en gummibåt ute på Stilla havet tillsammans med två andra besättningsmedlemmar, är han dock först och främst ett av USA:s största olympiska hopp. Han deltar i de olympiska spelen i Berlin 1936 och slutar på åttonde plats. Men sedan bryter andra världskriget ut och Louis får ställa löparskorna på hyllan och ta värvning i flygvapnet. Under en ödesdiger dag 1943 går det riktigt fel när han och tio andra i besättningen får ett motorhaveri. Planet tvingas ner i Stilla havet, och åtta av elva man i B24-bombplanets besättning omkommer.

Unbroken

I 47 dagar driver de planlöst omkring på det stora havet med hajar cirkulerande runt gummibåten och en stekande sol som de inte kan komma undan. De är hungriga, svaga och nära att dö när ett japanskt fartyg plockar upp dem och sedan lämnar av dem på ett av militärens grymmaste fångläger. Lägret drivs av den sadistiske Watanabe som spelas med stor självbehärskning av den japanska skådespelaren och kompositören Miyavi. Watanabe gör det till sitt personliga uppdrag att bryta ned Zamperini, något den amerikansk-italienska löjtnanten naturligtvis vägrar att tillåta.

Låter ovanstående bekant är det för att Zamperinis historia, oavsett hur makalös och beundransvärd den är, redan fungerat som grund för en myriad av krigsfilmer i Hollywood. Zamperinis egen livshistoria har lämnats orörd fram tills nu, men kärnan i historien – berättelsen om en man som går igenom så oerhört mycket under sin fångenskap – är redan rikt porträtterat i filmer som Rescue Dawn med Christian Bale och Peter Weir-filmen The Way Back. Den delen har Angelina Jolie svårt att göra något nytt med.

Unbroken

Detta gör också att Unbroken ibland är ganska förutsägbar. Det kommer till exempel inte om någon stor överraskning att den strävsamma fängelsedirektören Watanabe är en ondskefull och sadistisk plågoande, liksom att det – redan från start – inte är svårt att räkna ut hur det kommer att gå för resten av besättningen ombord på flygplanet. Men det är samtidigt en film som glömmer att öppna upp lite mer av karaktärernas inre liv. Zamperini, som rymmer en hel del känslor i händerna på Jack O'Connell, är mer eller mindre den enda vi kommer ordentligt in under skinnet på, och det trots att erfarna och rutinerade krafter som Domhnall Gleeson, Garrett Hedlund och Luke Threadaway återkommande dyker upp på skärmen.

Unbroken

Med sina 137 minuter är Unbroken för lång. Angelina Jolie är angelägen om att visa att Zamperini fick lida. Faktiskt är lidelsehistorien ofta så dominerande att man kommer på sig själv att sakna en överblick, en känsla för världen utanför, insikten i trycket som vilar på de japanska vakternas axlar, moralen inom lägret och vem fängelsedirektören, The Bird, är i verkligheten. Dessa saker försvinner in i dimman medan Zamperini släpar på kol- och träsliprar. Men Unbroken är fortfarande ett tjusigt stycke hantverk och en livsbejakande berättelse som förtjänar att ses.

Betyg 6 av 10