Titel: The X-Files
Genre: Science fiction
Premiär: 2016-01-24 (Fox), 2016-01-28 (Viaplay)
Tjänst: Viaplay

De första 10-15 minuterna av den hett efterlängtade comebacken för The X-Files (i Sverige tidigare känt som Arkiv X) är en nedslående affär. Introduktionen – berättad av David Duchovny – är väldigt klumpig. Gamla pressbilder från de föregående säsongerna vikarierar som FBI-bevis, som ska ge stöd för berättelsen om Fox Mulders och Dana Scullys arbete för att avslöja statens konspirationer och blottlägga sanningen bakom påstådda utomjordiska besök.

Missa inte: Netflix ökar takten – här är premiärerna att hålla koll på

När de två tv-stjärnorna kort efteråt möts i en limousine tillsammans med Internets senaste konspirationsteoretiker, den vältalige och energiske Tad O’Malley (Joel McHale), verkar samspelet mellan Gillian Anderson och David Duchovny underligt amputerat. Duchovny verkar slö och närmast småirriterad över att vara tillbaka i rollen som Mulder medan Anderson flera gånger ser ganska uttråkad ut i sin röda peruk. Det känns plötsligt långt till konceptets storhetstid på 90-talet.

Xfiles

Kanske är det Chris Carters fel. Som seriens skapare har han både skrivit och regisserat hela premiäravsnittet som rymmer alla de typiska kännemärkena för Carter: Tungsint framförande och långa monologer utan humor eller elegans. Inte för att originalseriens nio säsonger inte innehåller en del påtagliga amatörmisstag, men med bara sex avsnitt till förfogande i denna omgång är det tydligt att det behövs ett fokus- och temposkifte.

Det kommer lyckligtvis då Carter äntligen tar tag i den övergripande historien och introducerar tittarna för en av konspirationsvärldens mest diskuterade händelser: Upptäckten av ett konstigt objekt och några underliga varelser i Roswell, New Mexico 1947. Det är O’Malley som, efter att ha stött på den unga flickan Sveta (Annet Mahendru), pekar Mulder och Scully i rätt riktning.

Xfiles

Sveta påstås ha blivit bortförd flera gånger och ska även ha blivit inseminerad av utomjordingar. Scully kan dock inte finna några bevis för det, och då Mulder senare introduceras för ett hemligstämplat militärprojekt börjar han ana oråd. Kanske skymmer Roswell-incidenten något annat långt större. Kanske är Roswell ett orkestrerat försök att få befolkningen att höja blicken mot stjärnorna medan det verkliga bedrägeriet föregår under näsan på dem.

Härifrån skulle det vara lätt att låta de resterande fem avsnitten hålla sig till det upplägget, men det vägrar serien lyckligtvis att göra. Andra avsnittet är en avstickare från den övergripande historien och i stället utformat som ett procedur-avsnitt som saknar synbart samband med Roswell-berättelsen. I det tredje avsnittet är vi tillbaka i Roswell-spåret men här börjar det spricka i sömmarna för Mulder, som ser sitt livsverk förvandlas till ett bländverk. Avsnittet, som är skrivet och regisserat av Darin Morgan, samlar några av seriens bästa element i ett avsnitt som plötsligt väcker liv i den gamla X-Files-känslan igen.

Xfiles

Skådespeleriet blir också väsentligt bättre allt eftersom serien fortskrider. David Duchovny, som i premiäravsnittet närmast spelar under i sin roll som sanningens apostel Fox Mulder, börjar leka mer med rollen och löser upp ansiktet. Detsamma gäller för Gillian Andersson, som verkar ha behövt tid att ställa om sig igen till Dana Scully efter flera år som polisinspektör Stella Gibson i The Fall och Mads Mikkelsens partner, Bedelia Du Maurier, i Hannibal.

Är The X-Files det bästa sedan skivat bröd? Nä, men miniserien balanserar faktiskt fint mellan nödvändig modernisering och nostalgi, och lyckas även komma undan med mixen av procedurserie och thriller. Sanningen är att det fortfarande är sevärt och att miniserieformatet är perfekt för comebacken.

Den 28 januari sänds de två första avsnitten av miniserien The X-Files på TV3 och blir samtidigt tillgängliga på Viaplay. Samtidigt dyker också alla de nio säsongerna av originalserien upp på streamingtjänsten. Läs också vårt reportage om X-Files här.