Titel: Black Sails
Premiär: 2016-01-24 (säsong 3)
Tjänst: HBO Nordic

När ett tema har sin grund i en verklighet som är så långt från vår egen kan vi landkrabbor av i dag inte undgå att fantisera. Och när det faktiskt en gång var en tillvaro så äventyrlig att dikten inte överträffar verkligheten, är det bara hänge sig åt drömmarna och fascineras av historierna. Piraterna som faktiskt på riktigt hemsökte de karibiska haven var koloniherrarnas och de sjöfarande handelsmännens mardröm, men de vanliga människornas hjältar. De stod för frihet i de förtryckta kolonierna. Black Sails blandar fiktion och verklighet i en skön förening, som resulterat i en av de bästa sjörövarhistorier som någonsin har berättats.

Missa inte: The X-Files: Mulder och Scully är äntligen tillbaka – här är vår recension

Black Sails, som är producerad av Michael Bay för kabelkanalen Starz och ingår i HBO Nordics utbud, låter verklighetens Charles Vane (Zach McGowan), Anne Bonny (Clara Paget), Benjamin Hornigold (Patrick Lyter) och inte minst Edward ”Blackbeard” Teach (Ray Stevenson) bli del av berättelsen tillsammans med karaktärerna som blivit kända från Robert Louis Stevensons berömda litterära verk Skattkammarön.

Black Sails

Tv-serien utspelar sig på 1700-talet, 20 år innan historien i Skattkammarön, och berättar historien om hur kapten Flint (Toby Stephens) egentligen fick tag i den skatt han försvarade så brutalt och sedan begravde. Vi möter skeppskocken Long John Silver (Luke Arnold) och ser hur han mister sitt ben och får sitt karaktäristiska träben. Som väntat håller sig de autentiska karaktärerna inom de fiktiva ramarna. Men samtidigt slipper vi irriterande floskler som piraternas ’arrr, ye matey’-dialekt. Verklighetens pirater var ofta före detta officerare från den brittiska flottan, som av en eller annan anledning hamnat i onåd, så de talade förmodligen mer som drottning Elizabeth II än en magsjuk ko.

Black Sails

I de två första säsongerna följer vi kapten Flint i hans jakt på en spansk galeon, som han tror härbärgerar tillräckligt med guld för att han och resten av besättningen ska kunna leva i sus och dus. Flint visar sig ha rätt om skatten, men från den bekräftelsen är det långt till att den hamnar i Flints händer. Härifrån berättas en historia som inkluderar en kamp mot spanjorerna, allianser med andra besättningar, förräderi och intriger.

Karaktärerna i säsong 3 är fortfarande underbart välspelade. Ingen är bunden till en roll som enbart skurk eller antihjälte. Vem som helst kan agera efter egenintresse, personliga preferenser eller bara ha känslomässiga motiv. Det finns ingen heder bland tjuvarna eller begränsningar i krig och kärlek. Man har också varit smarta nog att från start välja okända skådespelare, som inte förknippas med andra roller och dessutom utför sina jobb så väldigt väl. Alla lyckas förse sina komplexa roller med det djup som krävs. Kulisserna i Nassau och bilderna av de stora flotta fartygen är välproducerade och upplevs autentiska. Ramverket för historien är perfekt.

Black Sails

Händelserna mot slutet av säsong 2 lämnar en mycket obalanserad Flint. Han är fast besluten att hämnas och hans gröna ögon lyser av ilska. Men det finns en lite slarvig likgiltighet när kursen ska läggas. Med introduceringen av verklighetens mest beryktade pirat, Blackbeard, kan vi se fram emot en försvagad Flint som troligen möter sin överman. En till synes fantastisk tredje säsong väntar oss. Och den bör du inte lura dig själv på.

Betyg 8 av 10