Titel: Kingsman: The Secret Service
Speltid: 129 minuter
Premiär: 2014
Tjänst: C More

Filmregissören Matthew Vaughn har uppenbarligen bestämt sig för att göra något fett kul av några av de mest älskade genrerna, men utan att för den skull bli hånfull. Under 2010 gick det ut över superhjältegenren då han filmade Kick-Ass. Nu har han återigen slagit sig ihop med illustratören Mark Millar, denna gång i ett försök att omvandla den tecknade serien The Secret Service till en udda, humorfylld och tämligen annorlunda spionfilm.

Missa inte: Nu höjer HBO Nordic priset

Kingsman: The Secret Service är ett skönt ihopsatt mix av typiska spioninslag. Från oklanderligt klädda agenter med sofistikerade vapengadgets, orubbligt lugn och kylig överblick till skurkar med storhetsvansinne som, när de tror att världsherraväldet är säkrat, skryter vitt och brett om sin egen förträfflighet. Det är snabba bilar, ännu snabbare kvinnor och massor av fräcka leksaker som gör livet som en topphemlig superspion till ett rent nöje.

Kingsman

Den är den världen som 17-årige Gary "Eggsy" Price (Taron Egerton), i bästa Harry Potter-stil, blir del av när han hamnar i polisens förvar efter att han och resten av gänget missnöjda tonåringar stulit en bil. Eggsy kände aldrig sin far, men på en medalj har han ett mytiskt telefonnummer och när han ringer numret börjar äventyret på allvar. Kingsman-agenten skrider in, hämtar den rotlöse pojken och sätter honom i ett träningsläger där morgondagens agenter och spioner utbildas.

I spetsen för det hela går Harry Hart (Colin Firth), som flera år tidigare förlorat Eggsys far under ett hemligt uppdrag i Mellanöstern. Han gör allt för att ge den småkriminelle tonåringen ett nytt liv, bättre värderingar och en framtid som en handlingskraftig agent. Härifrån övergår det till en historia som påminner om Ender’s Game, där den bättre delen av 40 minuter används till att forma Eggsy via ett flertal prövningar – bland annat får eleverna hoppa fallskärm tillsammans med en hund.

Kingsman

Samtidigt ruvar miljardären och IT-geniet Valentine, spelad av en läspande Samuel L Jackson, på sin plan att skapa ett världsherravälde. Det har naturligtvis något med satelliter, smarta telefoner och en absolut sinneskontroll över hela mänskligheten att göra. Och självklart har han en vacker och hänsynslös hantlangare med knivskarpa benproteser som utför det smutsiga arbetet. Något hon är tvungen till eftersom Valentine själv inte tål att se blod.

Kingsman: The Secret Service är en pastisch på de senaste 40 årens spionfilmer – och det tackar för. I en tid när James Bond ska vara så i grunden realistisk och rå, att man ofta sitter och saknar det typiska larger than life-formatet och de finurliga prylarna, går Matthew Vaughn all in. Det är hemliga och extravaganta baser, kidnappade svenska prinsessor, bepansrade paraplyer och massor av högteknologiska verktyg. Det är mer Mission Impossible än James Bond, mer Austin Powers än Bourne.

Kingsman

Kingsman är dock för rörig och lite för lång för att på allvar fånga hela din uppmärksamhet. Vissa scener dras ut i det oändliga, medan andra landar platt på rumpan i ett försök att vara roliga. De moraliserande stunderna när Harry Hart skolar Eggsy i en gentlemans dygder är så uppenbart ointressanta eftersom historien så tydligt tar oss genom hela omformningsprocessen. Att höra Harry Hart upprepa det känns som en slags sommarskola för trögtänkta.

Med slaktkniven framme och en vilja att skära bort det onödiga fettet hade Matthew Vaughn kunnat skapa en underhållande och kompromisslös film i stil med Kick-Ass, men det blir det inte med en speltid på 129 minuter.

Fakta

Enligt stuntkoordinatorn Bradley James Allen utförde skådespelaren Colin Firth, känd från The Kings Speach och Devil’s Knot, 80 procent av sina egen stunts. Firth tränade mer än tre timmar per dag under en period av sex månader för att komma i form för rollen. Detta efter ett önskemål från filmens regissör Matthew Vaughn, som visste att publiken aldrig upplevt skådespelaren på det sättet och därför ville överraska publiken med en vältränad Firth i rollen som Hart.