Titel: The 100
Premiär: 2014 (säsong 2 nu på Netflix)
Tjänst: Netflix

Debutsäsongen av The 100 hade aldrig några problem med vare sig ramverket eller effekterna. Rymdstationen Arken, som långsamt började gå upp i sömmarna, gav serien ett perfekt utgångslänge. 100 unga fångar, som hade begått brott mot de stränga lagarna, blev skickade tillbaka till en sönderbombad planet för att testa vattnet. Var platsen beboelig skulle de sända bud efter resten av rymdkolonin. Det gjorde de naturligtvis inte. Sådana är de unga människorna. På jorden härskar djungelns lag, och det tog inte lång tid för serien att förvandlas till en blandning av William Goldings Flugornas herre och seriefenomenet Lost. Om The 100 hade koncentrerat sig på den delen av historien hade debutsäsongens 13 avsnitt varit ett sant nöje, men så var inte fallet.

Missa inte: Black Sails – storslagen piratserie du inte får missa

The 100

Någonstans i processen verkar det som om tv-bolaget slog klorna i författarna och viftade med knackiga tittarundersökningar framför näsan på dem. På kort tid förvandlades The 100 från en väl fungerande postapokalyptisk actionserie till ett trögt tonårsdrama med förutsägbara och ändlösa triangeldraman. Vem som nu har skakat på påsen hos tv-kanalen vet jag inte, men i den andra säsongen är The 100 tillbaka på rätt spår. Med resten av befolkningen från Arken på jorden och gruppen av ungdomar splittrad, med ett gäng i den högteknologiska bunkern Mount Weather och resten spridda för vinden, är fokus tillbaka på den ursprungliga historien. Småintrigerna, kring vem som är förälskad i vem och varför, var nära att suga ut seriens DNA.

The 100

Ombord på Arken försöker Thelonious Jaha (Isaiah Washington) att överleva på rymdstationens sista luft- och matreserver. Allt medan resten av befolkningen, som nu befinner sig i säkerhet nere på marken, arbetar med att förvandla räddningskapseln till en temporär fästning – för att därifrån sända ut dagliga patruller för att leta efter bland andra Clarke, Bellamy och Finn. På Mount Weather är Clarke (Eliza Taylor) på bättringsvägen, men när hon börjar pressa ställets ledare Wallace (Raymond J Barry) på information om bunkern, hur de överlevt så länge och vad som egentligen försiggår där, så hamnar hon i onåd hos det hemliga sällskapet. Det slutar i en spektakulär flykt.

Och härifrån tar The 100 fart på allvar. Grounders, Sky People (vilka som bekant är de överlevande från Arken), Mountain People och de fruktade Reapers drabbar samman igen och igen. Allianser byggs och bryts, vänskaper inleds och avslutas. Det är kul att uppleva hur serien plötsligt får nytt syre, och att karaktärernas inre liv, inklusive deras demoner, nu får mycket större utrymme. Det har också blivit en serie som på ett precist sätt sjösätter och senare blottlägger sina mysterier, och samtidigt öppnar för en rad nya – i sann Lost-stil.

The 100

Skådespeleriet hamnar dock – från tid till annan – fortfarande i trångmål. De mer erfarna skådespelarna, däribland Paige Turco, Henry Ian Cusick, Isaiah Washington och Raymond J Barry, ger begivenheterna tyngd och trovärdighet, men det punkteras lika ofta av överspelande tonåringar, som inte nödvändigtvis utgör den inre kärnan, men som likväl drar ned The CW-serien på en nivå strax över mallen för ett simpelt ungdomsdrama.

The 100 rör sig i säsong två med stormsteg mot något mycket mer intressant. Historien är mer fokuserad, universumets mytologi är bättre redogjort och alla fraktionerna finns nu med i spelet för att ge seriens fans något att hänga fast vid. En överraskande bra återkomst.

Fakta

The 100 har redan publicerats i bokform. Romanserien är skriven av den amerikanska författarinnan Kass Morgan, som hittills mest har skrivit skönlitteratur i den framgångsrika Young Adult-genren. Den första boken, The 100, släpptes den 3 december 2013 och följdes upp med Day 21 året därpå. Förra året kom den sista volymen i serien, Homecoming. Tv-serien följer bara delvis boken för att ge tittarna en annan upplevelse. Den tredje säsongen av The 100 inleds på tv-kanalen The CW den 21 januari 2016.