I efterhand betydde Jonathan Blows Braid mer än vad någon hade kunnat ana. För det visade inte bara att det gick utmärkt att designa ett supersmart pusselspel och paketera det tillsammans med en intressant historia, det innebar även starten på en jättelik våg av intressanta koncept från mindre och oberoende spelstudios. Braid var ingalunda det första indiespelet i spelvärlden, men det var bland de första som fick ett ordentligt kommersiellt genomslag.

Missa inte: This War of Mine – en hjärtskärande krigsskildring

Därför är det heller inte underligt att förväntningarna är skyhöga på The Witness – Jonathan Blows blott andra spel. Och ja, vi kan väl snabbt så fast att han gör sitt bästa för att utmana normerna även denna gång.

The Witness

The Witness inleds med att vi vaknar upp i en tunnel. Strax därefter stöter vi på en dörr som leder till en grönskande ö, omgiven av klarblått vatten. Exakt vad vi gör här är oklart – det enda vi egentligen vet är att det gäller att lösa pussel för att öppna dörrar och ta sig vidare. Pusslen kommer i sin tur i form av paneler och handlar uteslutande om en enda sak: att dra linjer från en punkt till en annan.

Nu är de lyckligtvis betydligt mer avancerade än så. Varje nytt område du stöter på kretsar i regel kring ett viss typ av pussel. Det kan handla om att två linjer ska dras till två olika mål, och att vägen ditt ska gå förbi ett bestämt antal symboler. Eller att objekt i omgivningen kastar skuggor över panelen, och på så sätt ger dig en ledtråd om hur linjen ska dras.

Allt eftersom blir lösningarna mer komplicerade. Vid tillfällen är flera olika paneler sammankopplade med varandra så att det du gör i det ena pusslet påverkar vad du kan göra i det andra. Hur du ska tänka för att finna lösningen, eller i vilken ordning du bör ta dig ann pusslen är dessutom inte något som förklaras, åtminstone inte på ett uppenbart sätt. Istället har Jonathan Blow fyllt omgivnarna med subtila ledtrådar, så att du verkligen behöver vara uppmärksam för att förstå konceptet. Det är inte alltid han träffar rätt och många gånger känns pusslen lite väl komplicerade och framför allt svåra att överblicka – men oj, vad smart designade de är när de är som bäst.

The Witness

Det går visserligen att ge The Witness kritik för att gå lite väl all-in på sina pussel. Just därför lär det inte passa alla och vet du med dig att du är allergisk mot logiska tankenötter är det förmodligen klokt att hålla dig borta från det här. Samtidigt upphör det aldrig att förvåna. Den i övrigt fantastiskt vackra världen döljer långt mer än vad du till en början kan tro – och under ytan finns en berättelse väl värd att försöka förstå. Den är å andra sidan, precis som med allt annat i The Witness, högst frivillig att ta del av.
M3 rekommenderar
The Witnesss är inte spelet som du ska stressa dig igenom. Det går bitvis lite väl långsamt fram, och du kommer fastna och vilja bege dig ut efter första bästa video-walkthrough mest hela tiden. Samtidigt är det ett spel som växer något oerhört med tiden. Så snart du förstår hur du ska tänka, och börjar förstå hur spelet – utan att skriva dig på näsan – alltid visar hur du ska göra öppnar en av de smartast designade spelvärldarna någonsin upp sig.

Om du sedan har tålamod att ta del av den är helt upp till dig.

Titel: The Witness
Genre: Pussel