Titel: Ex Machina
Genre: Sci fi
Speltid: 108 minuter
Premiär: 2015
Tjänst: Viaplay

Missa inte: Hur trovärdiga är våra sci-fi-historier – experten sätter betyg

The Danish Girl blev hennes biljett till Oscarsracet men det var den brittiska science fiction-thrillern Ex Machina som på allvar fick Hollywood att börja prata om Alicia Vikander. Filmen hade premiär i Storbritannien i januari 2015 och har därefter visats på biografer världen över. Dock inte i Sverige. Här hemma har vår svenska stjärna bara kunnat ses i rollen som roboten Ava på Göteborgs filmfestival, eftersom SF ratade filmen med motiveringen: ”Orsaken till att den inte går upp på bio är en sammanlagd bedömning baserad bland annat på filmens kvalitet och potential för att hålla för en biografvisning”. Och visst, Ex Machina är långt ifrån perfekt, men man kan ändå lugnt säga att både filmen, som Oscarsnominerats för bästa originalmanus och bästa visual effects, och Alicia Vikander, som bland annat Golden Globe-nominerats för sin insats i Ex Machina, har bevisat att SF hade fel.

Ex Machina

Det är extra imponerande med tanke på att Ex Machina är Alex Garlands debutfilm som regissör. Garland är mest känd som författare och gav 1996 ut romanen Beach som fyra år senare blev film med Leonard DiCaprio i huvudrollen. Han har också själv skrivit manuset till Ex Machina, en mörk och provokativ thriller om artificiell intelligens, som ställer filosofiska frågor och utforskar vad som egentligen är mänskligt och var gränsen går mellan människa och robot.

Missa inte: 4 grymma svenska filmer du måste se

Ex Machina är uppbyggt som ett kammarspel, då i princip hela filmen utspelar sig i ett och samma hus. I centrum finns tre karaktärer; dataprogrammeraren Caleb (Domhnall Gleeson), hans chef Nathan (Oscar Isaac) och roboten Ava (Alicia Vikander). Historien ses mestadels genom Calebs ögon och inleds med att han anländer till VD:ns lyxiga bostad efter att ha vunnit en tävling på arbetsplatsen. Huset ligger isolerat i den amerikanska vildmarken och fungerar som plats för ett experiment i artificiell intelligens eller kanske snarare artificiella känslor och artificiell attraktion.