Det går knappast att överdriva vilken betydelse Maniac Mansion har haft för äventyrsgenren. Titeln introducerade som bekant Scumm-motorn, som kom att ligga till grund för en rad kritikerhyllade Lucas Arts-titlar – däribland Monkey Island-serien, Full Throttle och Sam & Max.

Missa inte: 7 klassiska äventyrsspel du fortfarande kan spela i dag

Att följa upp en sådan superklassiker är en sak, men att faktiskt försöka överträffa originalet måste ha varit en omöjlig uppgift för Lucas Arts. Ändå är det just det som många menar att studion gjorde med Day of the Tentacle. Spelet tog beståndsdelarna från Maniac Mansion, skruvade till humorn ytterligare några snäpp och la till en bra mycket mer tilltalande yta. Här fick vi inte bara chansen att återigen bekanta oss med den galne vetenskapsmannen Dr Fred Edison och hans skruvade familj, utan vi placerades också i tre olika tidsepoker: dåtid, nutid och framtid. Att Day of the Tentacle nu får samma moderna skrud som Secret of Monkey Island berikades med härom året borde alltså få fansen att slå frivolter av retrolycka.

Day of the tentacle

Fortfarande charmigt

Om vi börjar med det uppenbara: ja, det är svårt att inte falla för hur charmigt Day of the Tentacle ser ut 2016. Nyversionen har fått helt nyritad grafik, nya ljudeffekter och nymixad musik. Precis som i fallet Secret of Monkey Island ser det fantastiskt ut – den nya stilen gör att titeln ser modern ut utan att retrokänslan för den sakens skull har gått förlorad. Och precis som tidigare nyversioner från studion går det att byta tillbaka till originalutseendet (och musiken) bara genom ett knapptryck.

För den som vill nörda ner sig ytterligare i detaljer går det dessutom att spela genom hela äventyret med kommentarer från utvecklarna och därmed få en välbehövlig historielektion. Här avslöjas många roliga detaljer kring hur idéerna kom till och vilka uppoffringar Lucas Arts gjorde.

Day of the tentacle

Så hur står sig Day of the Tentacle i dag? Till att börja med handlar det om ett rätt ordinärt pusselspel där du tvingas kombinera olika föremål med varandra för att hitta fram till rätt lösning. Den stora skillnaden mot konkurrenterna är tidsreseaspekten, som naturligtvis nyttjas friskt. Vi får hela tiden byta mellan de tre tidsepokern för att försöka återförena de tre huvudkaraktärerna. Nu är tidshoppen inte det något som hindrar dem från att samarbeta – med hjälp av en tidsmaskin går det nämligen att överföra föremål mellan dem.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning