Revelations

7. Resident Evil: Revelations

Resident Evil: Revelations släpptes först exklusivt till 3DS, men konverterades kort därpå till både Playstation 3, Xbox 360 och PC. Förvånansvärt nog passade det bärbara formatet utmärkt för serien, även om HD-versionen får anses vara den bästa. Till skillnad från magplasken Resident Evil 6 var detta mer troget sina föregångare. Mycket inspiration hade hämtats från den fjärde delen, som vi återkommer till längre ned.


RE

6. Resident Evil Zero

Gamecube-exklusiva Resident Evil Zero innehöll framför allt en intressant idé: det gick att byta mellan två olika karaktärer när som helst, dessutom gick det att placera föremål vart man än befann sig. Äventyret utspelade sig innan händelserna i originalspelet och berättade historien om Bravo-medlemmen Rebecka Chambers och ett övergivet tåg. Helheten var något splittrad, särskild med tanke på fiendefloran som inkluderade allt från zombies till gigantiska insekter, men i sina bästa stunder höll det hög klass.


RE

5. Resident Evil 3: Nemesis

En av de mest spännande delarna i Resident Evil 2 var när karaktären Mr X uppenbarade sig mot slutet. Konceptet med att vara jagad av en övermäktig fiende var något som Capcom byggde vidare på i del tre, där istället Nemesis agerade otrevlig följeslagare spelet igenom. I likhet med tvåan tog handlingen plats i Racoon City, vilket fick det att kännas något upprepande när det väl lanserades. Så här i backspegeln var det däremot ett riktigt hektiskt spel fyllt där Nemesis tillförde en hel del nerv.


RE

4. Resident Evil: Code Veronica

Som så många andra delar i Resident Evil-serien var Code Veronica en titel som inte höll samma klass rakt igenom men den första halvan var åtminstone riktigt bra. Dessutom var utmaningen hög med flera svåra bossar. Code Veronica markerade också en brytpunkt – för första gången var de förrenderade bakgrunderna ersatta av tredimensionella polygonmotsvarigheter. Det gjorde också att Capcom kunde leka med bland annat förstapersonsperspektivet.


RE

3. Resident Evil 2

Efter den enorma succén som ettan blev var förväntningarna på del två höga. Historier har berättats om utbrändhet i teamet, och spelet drabbades även av kraftiga förseningar. Resident Evil 2 var dock väldigt välgjort som i klassisk uppföljaranda bjöd på mer av allt. Här fanns en större variation på fiender, fler vapen och en historia som tog plats utanför den herrgård som originalet utspelade sig i.


RE

2. Resident Evil

Det går inte att överdriva vilken påverkan Resident Evil har haft på skräckgenren. När det släpptes 1996 var konkurrensen närmast obefintlig, men bara några år senare var det flera som hade hakat på tåget. Än i dag är titeln överraskande kuslig med sitt sävliga tempo och sin välskrivna musik. Även herrgårdsmiljön, som givetvis passade zombiehistorien perfekt, gör sitt för stämningen. Allra bäst är HD-utgåvan från 2015.



RE

1. Resident Evil 4

Det är väldigt svårt att rangordna de tre främsta på den här listan men del fyra framstår ändå som både producenten Shinji Mikamis och hela seriens höjdpunkt. De första konceptskisserna visade Leon S. Kennedy springandes i palatsliknande miljöer men när spelet väl var färdigt var skådeplatsen istället förlagd till den spanska bergkedjan Pyrenéerna. Egentligen hade det mycket lite att göra med de första delarna i serien, allt från perspektiv till fiendeflora var förändrat, men det var också precis det som serien behövde vid tidpunkten.