Att få ditt mobilspel att bli en hit är inte det lättaste. Inte helt ovanligt är det ofta de simplaste spelen som når den största publiken. Av den anledningen använder utvecklare ofta en free-to-play-modell som tillåter användarna att få tillgång till en stor del av spelet innan de sedan behöver betala för att få tillgång till ytterligare banor och lägen. Upplägget är dock fyllt av risker för utvecklaren eftersom det inte finns några garantier för att användarna någonsin kommer betala.

En ny rapport från Swrve belyser nu situationen ytterligare genom att visa att nästan hälften av intäkterna från mobilspelsmarknaden kommer från bara 0,19 procent av användarna. Det betyder dock inte att de andra 99,81 procenten är utan värde för utvecklarna.  Ett stort spelarantal påverkar annonserna som även ger intäkter.

Av de 0,19 procenten som spenderar pengar är det också väldigt få som gör det ofta. 64 procent gör det bara en gång per månad medan 6,5 procent gör fem eller mer köp i apparna med ett snitt på cirka 200 kronor per månad.

I dagsläget värderas mobilspelsmarknaden till omkring 100 miljarder kronor.