Kanye Wests aggressiva 'Black Skinhead' blästrar ut ur högtalarna medan Noah (Aldis Hodge) rusar genom Georgias många skogs- och träskområden. Vi befinner oss i sydstaterna, året är 1857 och det är fyra år kvar tills det amerikanska inbördeskriget flammar upp på allvar. Södern håller fast vid rätten att äga slavar, medan det i norr växer fram ett massivt motstånd mot slaveri. Det har dock inte slaven Noah någon glädje av. Han är på flykt från styvnackade slavjägare som jagar honom med blodhundar – och det är över 960 kilometer kvar till friheten.

Hade det inte varit för Steven Soderberghs mästerliga matchning av Cliff Martinez elektroniska toner och det historiska New York i början av 1900-talet i sjukhusserien The Knick hade Underground troligen känts mera nydanande. Nu följer serien bara en tydlig trend, där ljud och bild inte nödvändigtvis följs åt. Det har blivit smart att låta ett modernt lager kollidera med en historisk tidsbild, men det fungerar inte alltid som det är tänkt i kabelbolaget WGN:s senaste serie.

Underground


Underground har fått sitt namn efter slavarnas hemliga järnväg, ett informellt nätverk av slavmotståndare, religiösa och medborgarrättskämpar som genom kodspråk och samarbete lyckades frakta många flyende slavar till den nordliga delen av USA. En av medlemmarna i nätverket är den vita förkämpen John Hawkes (Marc Blucas), som tillsammans med hustrun Elizabeth (Jessica De Gouw), kastar sig in kampen för att upphäva slaveriet. Ingen vill lyssna på honom när han står inför en av landets rättssalar och släpper lös föraktet, så han väljer i stället den lite mer proaktiva vägen som en av medlemmarna i det hemliga sällskapet.

Underground


Åter i Georgia blir Noah fångad och förd tillbaka till sin herre, den strikte och arrogante plantageägaren Tom Macon (Reed Diamond), som är inställd på att se sin olydige slav hänga från ett rep. Men Noah är bra med ord, och lyckas prata sig undan allt förutom de oundvikliga piskrappen. Flickan, som sedan tar sig an de blodiga såren på ryggen är den priviligierade Rosalee (Jurnee Smollett-Bell), som bor i huvudhuset och bär dyra kjolar. De faller naturligtvis för varandra, och snart är det både dramatiskt och spännande i Underground.