Låt mig börja med en klassisk helgardering: Det här kan mycket väl bli en sådan där krönika jag får äta upp om fem år. För det är verkligen inte svårt att se hur vr kan fungera. När vi lät folk testa HTC Vive och Playstation VR här på redaktionen var det uteslutande lyriska kommentarer. Du blir liksom ett med tekniken, kan röra dig runt i världen och interagera med objekt i en digital värld.

Missa inet: Pinsamt HUI – valet av årets julklapp visar på okunskap

Potentialen är hur stor som helst – och då talar jag inte bara om spelbranschen. Om vr verkligen slår kommer människor att kunna träffas i digitala världar. Det kan revolutionera vårt sätt att mötas i framtiden.

Stort test: HTC Vive är störtkul och fullständigt magisk - men...

Problemet är att jag inte förstår vem som ska investera i något sådant här. De skyhöga prislapparna är en sak (och knappast ett problem framöver, då tekniken både lär bli billigare och bättre), men det finns så många, många fler hinder att ta sig över. Vr behöver ju hitta in i Svenssson-hemmen för att det ska slå på allvar, och steget dit känns i dagsläget enormt.

Stort test: Så bra fungerar Playstation VR

För när vr väl sjunker i pris återstår det fortfarande att få folk att ta hem de här headseten, sätta upp dem i hemmet och placera allt så att det fungerar – och tro mig, det är ett projekt i sig. Väl där ska man dessutom känna sig bekväm med att isolera sig helt från omvärlden. Du hör inte ett smack vad människor runt om dig säger, och av uppenbara anledningar ser du heller inte de som befinner sig i samma rum.

Guide: Så galet biffig dator behöver du för att köra virtual reality

Det stannar inte heller där. 2016 är ju året som vr lanseras på allvar, men än så länge saknas det upplevelser som säljer in tekniken. Visst, det är häftigt att låtsasjobba som kontorsmedarbetare i Work Simulator och beskåda blåvalar på nära håll i The Blu, men erbjuder det något något vi måste ha, eller ens särskilt mycket nytt? Knappast.

Oculus Rift, HTC Vive och kommande Playstation VR skriker fortfarande efter mjukvara som kan sälja in tekniken. Att det blir coolt att köra bilspel i en virtuell värld är det inte något snack om, men det är samtidigt inte tillräckligt för att locka andra än teknikentusiaster. Resten lär nöja sig med att köra samma titlar bekvämt framför storbildsskärmen i tv-soffan och chatta med sina vänner på samma sätt som innan.

Utöver det har vi barnsjukdomar som suddig bild, teknik som framkallar illamående och ett begränsat synfält. Det är visserligen saker som lär rättas till framöver, men det är trots allt nu som vr behöver bevisa att det här faktiskt fungerar för vem som helst.

Så är det en klassisk teknikflopp vi håller på att bevittna? Efter all hajp vr har fått de senaste åren är jag rädd för det. Men för allt del, vr-utvecklare – låt mig ångra att jag någonsin skrev den här krönikan.