Uppdatering 2016-06-15 med provsession från årets E3-mässa (video).

Övrigt innehåll i artikeln är från en förhandsvisning i London i maj.

Det är den första förhandsvisningen av Gran Turismo Sport och utanför Storbritanniens OS-arena, The Copperbox, har Mercedes-Benz, Lamborghini, Chrysler, Aston Martin, Nissan, Lotus Cars, Jaguar, Renault, Bugatti och McLaren parkerat sina senaste sportmodeller för allmänn beskådan.

Missa inte: Nya Doom får oss att tjuta av nostalgiglädje

En svindyr armé av pojkfantasier som skrytsamt står uppradade inför vanliga dödliga. Men om Polyphony Digital-chefen och Gran Turismo-skaparen Kazunori Yamauchi själv får som han vill så kommer vi i slutändan inte kunna se skillnaden mellan bilarna i verkligheten och de som dyker upp i Gran Turismo Sport – den senaste delen i världens största bilserie och seriens premiär på Playstation 4.

GT Sport

Färre, men snyggare, bilar

Och mycket riktigt. Gran Turismo Sport är väldigt snygg. Så snyggt att spelet under åskådarläget stundtals är lätt att förväxla med en tv-sändning om det inte vore för att kameran klippte så snabbt mellan olika vinklar. Testversionen som M3 får ta del av är därtill överraskande tajt trots att Gran Turismo Sport vid det här laget är sex månader kvar tills släppet den 16 november i Sverige.

Missa inte: Här är de 15 mest efterlängtade spelen under 2016

När det begav sig fick både Gran Turismo 5 och Gran Turismo 6 kritik för att de trots allt var ganska grafiskt ojämna. Då hade spelen en uppsättning supersnygga premiumbilar som maxade vad Polyphony kunde klara av med Playstation 3, men samtidigt fanns det också mängder med gammal skåpmat i form av bilmodeller som inte såg ut att ha uppdaterats sedan Playstation 2-tiden och många bilar gick inte ens att köra i cockpitläge. Något som kunde resultera i skräckinjagande ojämna visuella upplevelser.

Fotorealistisk bilporr

I Gran Turismo Sport är alla bilar istället omritade för Playstation 4-hårdvaran. Antalet bilmodeller har dessutom krympts från 1 226 i Gran Turismo 6 till det något mer återhållsamma 140 (detta förstås med reservation för eventuella framtida nedladdningsbara tillägg). Samtliga bilar som visats upp än så länge är i vilket fall väldigt tekniskt imponerande och det är inte konstigt att Kazunori Yamauchi nästan tycks mest uppspelt över spelets nya fotoläget, där du nu kan ställa in bländare, slutare och ISO-värde manuellt i ett tusental olika miljöer för att sedan söla ner alla dina sociala medieflöden med allsköns fotorealistisk bilporr.

Värre är det med miljöerna. När vi testar innehåller spelet mängder med objekt som poppar upp framför näsan, pixliga skuggor och lågupplösta polygoner. Även bilduppdateringen gör en del prestationsdyk under testet men när vi frågar vidhåller Kazunori Yamauchi själv att den i vilket fall inte kommer vara annat än 60 bilder per sekund när Gran Turismo Sport väl släpps.

GT Sport

I övrigt känns racingen lika tajt och detaljnördig som alltid. Det är Gran Turismo som du känner det om än med ett mer avgränsat fokus på racing med sportbilar. Vid första intryck känns samtliga av de nya fantasifostren till konceptbilar som roliga tillskott och de nya banorna fungerar riktigt väl med de gamla klassikerna, varav Tokyo Expressway är en ny personlig favorit med sina långa snäva raksträckor.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning