Mercedes har onekligen ryckt upp sig när det gäller design och teknik. Även om tillverkarens modeller under lång tid varit synonymt med status, framgång och lyx, har även designen fått sig en rejäl skjuts i rätt riktning de senaste åren. Komforten har alltid funnits där, inget snack om saken. Men vi sidan av självkörande bilar ligger fokus nu kanske mer på miljö och ekonomi.

Mercedes GLC

GLC är tillverkarens senaste tillskott med hybriddrift i mellansegmentet av SUV:ar. Till skillnad från coupé-varianten av GLC med sluttande bakdel, liknande BMW X4 och X6, är ”vanliga” GLC mer blygsam i sin framtoning. Lite väl anonym om vi får tycka till, men visst väcker den ändå viss uppmärksamhet.

Med nycklarna i handen och högt ställda förväntningar. 

Oavsett design och form är våra förväntningar givetvis högt ställda. När vi tidigare i år fick chansen att testa den större GLE 500 e 4Matic slogs vi av den genomgående höga kvalitetskänslan, hur tyst den var och komforten som lämnande lite att önska. Räckvidden för eldrift var dock en besvikelse och en bra bit från de utlovade 30 kilometerna. Men skam den som ger sig!

Första intrycket bakom ratten är gott. Förarmiljön känns igen från de övriga modellerna från tillverkaren. Den till synes fritt flytande displayen har otvivelaktigt blivit kännetecknande för Mercedes interiörer. En lösning vi först såg i nya C-klassen, gillade skarpt och som intrigerats i övriga modeller allt eftersom. Stolkomforten fram är riktigt bra med gott om inställningsmöjligheter.

Mercedes GLC

För benen är det lite sämre i sidled, främst på grund av den breda mittkonsolen som ligger an mot höger knä – vilket blir jobbigt under längre körningar. Baksätet är även det bra, med gott om plats för benen och rejält med höjd. Vi hittar dock inga USB-kontakter för laddning av exempelvis en telefon i bakre sitsraden.

Gott om kraft i motorn

Köregenskaperna ligger i topp. Elmotorn är inte bara en miljöfördel utan ger även bilen en rejäl skjuts när vi trycker ner gaspedalen. Totalt levereras 327 hästkrafter (211+116) vid 5 500 v/min, vilket ger en acceleration 0-100 km/t på imponerande 5,9 sekunder. Det finns ett antal olika körlägen och har alla sina, klart märkbara, skillnader och egenskaper. Den 7-stegade automatväxellådan 7G-Tronic Plus växlar i stort sätt obemärkt vilket även det påverkarar komforten till det bättre. Fyrhjulsdriften 4Matic ger en mer kontrollerad acceleration och bidrar till en bättre framkomlighet vid sämre underlag.

Mercedes GLC

Mercedes GLC 350 e 4Matic är vettigt utrustad redan i grundutförande, främst säkerhetsmässigt. 5 stjärnor i EURO NCAP och en rad olika, både aktiva och passiva funktioner finns att tillgå. Här finns adaptiva bromsar, som förtorkas vid vått väglag genom korta bromsimpulser för att avlägsna vattenskiktet på bromsskivorna, kollisionsvarnare och bromspedaler som automatiskt flyttas fram och fixeras i bromsläge vid en frontalkollision.

Önskas mer teknik i form av förarhjälpmedel får du däremot gå in och bocka för i tillbehörslistan där funktioner som aktiv parkeringsassistent, dödavinkeln- och kurshållningassistent, nyckellöst system samt adaptiv farthållare känns som givna tillval.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning