2016 var året då virtual reality skulle slå igenom på bred front. Av detta har vi inte sett särskilt mycket alls. Visserligen har både HTC Vive och Oculus Rift hunnit lanseras, men det har knappast rört sig om någon rusning till butikshyllorna. Exakt varför VR har så svårt att nå ut är svårt att svara på, men den skyhöga prislappen på sisådär 8 000 kronor lär göra sitt. Och har du väl råd med det kommer du behöva en kraftfull – och dyr – dator för att driva kalaset.

Missa inte: Så bra är HTC Vive – vi sätter betyg

Snäll mot plånboken

Med detta sagt är Sonys VR-headset Playstation VR välkommet. Enheten ligger nämligen på strax under 5 000 kronor, och kräver enbart en Playstation 4 och en kamera. Saknar du den sistnämnda sedan tidigare blir det runt 500 kronor dyrare. Dessutom lär du vilja ha Move-stavarna, som används för att kontrollera dina händer i en hel del titlar (mer om det längre ner). Men oavsett är priset klart överkomligt i sammanhanget.

Playstation VR

Ett tekniskt mästerverk

Misstankarna innan lansering har riktats mot att Playstation 4 skulle vara för klen för att erbjuda en vettig virtual reality-upplevelse. Med facit i hand har det inte varit något som helst anledning att oroa sig. Playstation VR är nämligen ett tekniskt litet mästerverk, som utan problem klarar av att leverera VR-upplevser med klart godkänd bilduppdatering, och med grafik som absolut inte behöver skämmas för sig i jämförelse med vad vi får på de betydligt dyrare konkurrenterna.

Visst, det är inte lika snyggt som på HTC Vive, men heller inte fult – även om det stundtals blir lite väl tydligt att diverse tekniska knep används för att dölja att grafiken är lite utsmetad. 

Playstation VR

Inte utan nackdelar

Att Playstation VR kostar några tusenlappar mindre än konkurrenterna märks i stället på tekniken som läser av din position. Här återanvänder Sony sin Playstation Camera, och den gör ett helt okej arbete – så länge du befinner dig där den vill ha dig. Tyvärr är det alldeles för enkelt att tappa kontakten med den bara genom att förflytta sig lite åt sidan eller ducka lite för lågt.

Resultatet blir att vi relativt ofta behöver kalibrera om enheten. Att Sony är medvetna om problemet är också tydligt, eftersom de flesta titlar kommer med rekommendationen att du bör sitta ner i soffan och spela.

På tal om gammal teknik: Sony har som sagt dammat av sina gamla Move-stavar, som nu används för att exempelvis greppa objekt och sikta med vapen. Även här hade det varit önskvärt med mer optimering. Move-stavarna rycker ordentligt när de presenteras i den virtuella världen, och är aningen opålitliga att använda eftersom kameran har problem att lokalisera dem korrekt. Förbered dig på att du kommer behöva kalibrera om dem hyfsat ofta.