Den turbaserade kampen för världsherravälde fortsätter i Civilization VI, precis i rätt tid för att slå sina beroendeframkallande klor i oss medan höstmörkret tränger sig på. För nykomlingen kan vi upplysa om att "Civ" går ut på att dominera världen, om det så sker via militär, teknologisk, monetär eller religiös överlägsenhet. Du börjar med klubbsvingade stenåldersmänniskor flera tusen år före kristi födelse, och slutar förhoppningsvis på topp, när futuristiska domedagsrobotar och rymdfärder är vardagsmat.

Och det börjar bra. I alla avseenden är Civilization VI en långt mer helgjuten och dynamisk spelupplevelse än vad femman var när det släpptes för drygt sex år sedan. Ett omfattande system för religion och kulturell utveckling finns exempel redan på plats, medan det i föregångaren krävdes år av expansioner och tillägg för att åstadkomma detsamma.

En visuell makeover

Även om upplägget i Civilization VI känns bekant sedan tidigare har spelet genomgått flera riktigt stora förändringar, som ger serien ett hittills oöverträffat djup. Till att börja med är grafikupplevelsen en helt annan, och drar åt det mer serietidningsdoftande hållet. Karaktärerna har överproportionerade dimensioner och livfulla ögon, spelplanen är färggrann och glättig.

Civilization 6
Den nya looken faller inte alla på läppen.

Detta har givetvis orsakat en del gnöl bland de som föredrar fotorealism (rätt många), men de som dömer hunden efter håren missar hela poängen med Civilization. Skönheten ligger som alltid i betraktarens öga, men vi har absolut ingenting emot den tecknade stilen. Den nya grafiken medför bättre visuell kontroll över den proppfulla världskartan och, enligt oss, en smidigare spelupplevelse överlag.

Mer detaljerat och utmanande

Stadsplanerandet har tagits till en helt ny nivå och är mer komplext än någonsin. Nu bygger du nämligen ut din stad över de hexagoner som ingår i ditt rike, snarare än att proppa in alla viktiga lokaler i en central hubb mitt i varje territorium. Varje byggnadsval kräver eftertanke, så att du inte slösar viktig yta som kunde använts till något bättre. Är det dags att ta död på den där odlingsplätten för att i stället smälla upp ett helt fabriksdistrikt? Ska du bygga Babylons hängande trädgårdar nu eller vänta tills en mer fördelaktig plats dyker upp?

Civilization 6
I Civ 6 är det stadsplanering med tungan rätt i mun som gäller.

En bit in i matcherna kommer du att behöva ta ställning till saker som bostadsbrist och börja leta efter schyssta kustremsor med attraktiv havsutsikt. Den utökade kontrollen över hur du utformar dina städer leder till långt färre sysslolösa årtionden och hårdare kamper om fysiskt levnadsutrymme. Klockrent! Det enda klagomålet här är att de nya distrikten inte kan byggas över när du väl placerat ut dem.

När vi ändå pratar om levnadsutrymme: Världskartorna har krympt! I alla fall känns det så, då vi i samtliga spelade matcher har mött AI-kontrollerade civilisationer inom de första fem-sex turerna. Måhända är det logiskt med tanke på att dina enheter inte kan röra sig lika snabbt längre, men även på större kartor känner vi oss snabbt omringade, och får ta emot massor av skit när vi väljer att expandera territorierna. Den som vill dra sig tillbaka och bygga upp en blomstrande kultur- eller forskningsmetropol kommer att få betydligt svårare att göra detta ostört än i Civilization 5.

Civilization VI Pris vid test: 459 kr.

Bästa pris just nu: 418 kr