Att det svenska spelundret Minecraft är en succé av osannolika mått kan ingen ha undgått vid det här laget. Till och med Japan, som vanligtvis har svårt för spel från väst, har fallit pladask för Mojangs skapelse. Nu kommer det slutgiltiga beviset på Minecrafts enorma framgång i öst; Dragon Quest Builders – en Minecraftiering av Japans kanske mest populära spelserie.

Dragon Quest bild 1

Mer än en kopia
Det går inte att förneka att Dragon Quest Builders hämtar en hel del inspiration från Minecraft. Spelaren kastas in i en blockig spelvärld utan vare sig vapen, verktyg eller mat. Med hjälp av en närliggande pinne kan hen skapa ett enkelt vapen att skyffla jord med. All jord som huggs bort samlas in automatiskt som block i en väska, och med ett knapptryck kan jordblocken placeras ut på nytt. Pinnen kan också användas för att hugga ner träd, som sedan kan användas för att skapa starkare verktyg – som i sin tur kan hugga itu starkare material.

Ju mer material som upptäcks och samlas in desto fler byggnader och föremål kan byggas. Först används sten, jord och enkla träverktyg, men ganska snart lär sig huvudpersonen använda koppar, järn, stål med mera. De spartanska kojorna kan då förbättras med starkare väggar och fönster, samt inredas med allt ifrån blomkrukor och badkar till mjuka dubbelsängar. Att se en mysig by växa fram är oerhört belönande och det känns som om vi designar en liten medeltidsby i valfritt japanskt rollspel.

Dragon Quest bild 2

Bland jättar och skorpioner

För att hitta byggmaterial måste emellertid en någorlunda stor värld utforskas. Istället för att bjuda på en enorm och sammanhängande värld att knata runt i efter eget bevåg är dock Dragon Quest Builders betydligt mer begränsat.

Världen är uppdelat i både områden och kapitel och inledningsvis finns endast ett ganska lugnt och litet område tillgängligt. Där ligger din bas och vanligtvis är fienderna varken många eller aggressiva. Inom kort blir emellertid en portal till ett lite svårare område tillgänglig, där ytterligare en portal kan hittas. På så sätt blir det enklare att hitta det som eftersöks för tillfället, men det innebär också att varje område är avgränsat med artificiella väggar.

Det gäller dock att vara försiktig ute i vildmarken då den är full av fiender som mer än gärna vill äta upp den lilla huvudpersonen. Även om det tar ett bra tag innan fienderna blir riktigt besvärliga är det lätt att ta skada i onödan på grund av det begränsade stridssystemet; det går nämligen inte att göra mycket mer än att hugga och hoppa åt sidan. Räckvidden för vapnen är dessutom väldigt kort, så det är lätt hänt att råka vandra rätt på fienden och ta skada på så sätt.

Dragon Quest bild 3

Öppna din dörr och säg att du vill ha dem där

Förutom fiender och material finns det även ett antal karaktärer ute i vildmarken. Vissa står kvar på sin plats och delar ut enkla sidouppdrag, medan andra följer med till din bas för att bosätta sig där. De kommer då att knata runt i din lilla by och använda de faciliteter som finns tillgängliga.

De nya invånarna äter, sover, hjälper dig spöa monster och bygger föremål. De kommer också springandes för att tacka och gratulera när du färdigställer byggnader eller besegrar monster. Det kanske inte låter särskilt anmärkningsvärt, men det gör mycket för inlevelsen och skapar motivation för att bygga en så fin och säker by som möjligt.

Dina inneboende kommer också med förslag på specifika rum att bygga, generella förbättringar eller berättar rykten om mystiska föremål och hemska monster. På så sätt har du alltid ett mål framåt och spelupplägget är inte alls lika fritt och planlöst som i Minecraft.

Från sovsal till badrum

Därmed inte sagt att det fria byggandet får stå tillbaka. I vår, och många andras, mening är byggandet den roligaste delen av Minecraft. Att börja med en stor plätt fylld med träd, ogräs, sten och jord – och sluta med en enorm herrgård med 27 rum, stall och matsal för 150 personer. Dragon Quest Builders bygger på precis samma premiss, fast lite mer styrd och inte riktigt i samma grandiosa skala.