Mercedes namnstandard kan verka lite snårig, men är faktiskt rätt logisk. Om vi utgår från Mercedes A-kass och lägger till ”GL” framför så syftar det på den lilla suven GLA. Ett ”CL” framför syftar istället på coupe-versionen CLA. Tillägget ”Shooting Break” innebär en kombiversion av Coupén.

Mercedes CLA

Ny namnstandard och grym design

När CLA för första gången visades upp var det många som höjde på ögonbrynen. Den lågt sluttande bakdelen är onekligen ett karaktärsdrag och på kombiversionen blir den än mer framträdande. Någon menade att den liknar en sönderavlad tysk schäferhund. Huruvida det stämmer låter vi vara osagt, men modellen delar onekligen upp betraktarna i två distinkta läger: Antingen gillar du designen skarpt, eller så avskyr du den. Något mellanläge verkar inte finnas.

Mercedes CLA

Kupén andas kvalitet rakt igenom och framstolarna är riktigt bekväma. I baksätet är det trängre och det lämpar sig främst för barn eller kortväxta, särskilt om personen framför skjutit tillbaka stolen en bit. Man skulle kunna tro att begränsningen sitter i takhöjden men det är främst benutrymmet som är snålt. Bagageutrymmet förväntas av de flesta av oss att vara större i en kombi men Shooting Break rymmer endast 15 liter mer än coupe-versionen, och totalt 495 liter. Som jämförelse kan nämnas att syskonet C-klass kombi rymmer 490 liter.

Mercedes CLA

Infotainmentskärmen är placerad i ett ”flytande” läge på ovansidan av mittkonsolen och är kännetecknande för flera av tillverkarens modeller. Den ger en grym överblick över funktioner och inställningar – kartfunktionen är riktigt bra med ett snyggt gränssnitt. Ljudanläggningen i testbilen, Harman Kardon surround soundsystem 810, är riktigt imponerande och består av totalt tolv högtalare. Inställningsmöjligheterna är bra och det är enkelt att hitta ett läge som du trivs med.

En vägmaskin att mala mil med...

När det kommer till förarhjälpmedel är testbilen relativt snålt utrustad vilket gör dessa funktioner svåra att betygsätta. Men med tanke på hur tillverkarens lösningar fungerat i andra bilar vi testat har vi svårt att tro att de inte håller måttet. Men visst hade tillverkarens adaptiva farthållare varit välkommen, speciellt när vi sitter fast under fem timmar på Essingeleden när snön lamslår Stockholmstrafiken i november. En aktiv parkeringsassistent bjuds vi emellertid på och den fungerar riktigt bra – trots snökaoset.

Mercedes CLA

Det mest bestående intrycket är ändå körupplevelsen. Modellen vi testar – 200d – gör inget större väsen av sig rent prestandamässigt vid acceleration från stillastående, men att föraren är i fokus är det inget snack om. Inga vibrationer överhuvudtaget och bilen är välbalanserad med en snabb och direkt styrning, vilket gör den otroligt underhållande att köra även i riktigt höga farter. Ljudisoleringen imponerar även den och den går riktigt tyst oavsett hastighet.