Designen på nya V90 är modern och bilen allierar sig nu med de andra kombivagnarna i segmentet med en mer sluttande bakdel och en mäktig motorhuv. Men där vi tycker att Volvo verkligen utmärker sig är i interiören. Volvo har implementerar inredningen från XC90 i både S90 och V90, och det är verkligen ett lyft från tidigare.

Överlag känns det mer ombonat i kupén. Stolarna känns bättre (hur det nu kan vara möjligt) och både mittkonsolen och baksätet har fått ordentliga lyft. Vi kan i detta läge förstås diskutera lastvolym och benutrymme, men här anser vi ändå att det är tillräckligt väl tilltaget i V90.

Volvo V90 motor
Motorn i nya V90 imponerar, trots att det är en liten 4:a.

2-liters motor gör jobbet

Vi var till en början skeptiska när Volvo valde en tvåliters, fyrcylindrig motor till sin stora suv XC90, men vi blev glatt överraskade. Så även i V90. Testbilen är en D5 AWD-modell med luftfjädring och vi blir förstås inte besvikna. Motorn har både rå kraft vid stillsammare accelerationer och en aggressiv pigghet vid bestämt gaspådrag. Fyrhjulsdriften gör att bilen känns extremt trygg på vägen även vid kraftig acceleration på kurvig väg.

Testbilen är utrustad med 20-tums fälgar och dubbade vinterdäck men vägljudet i kupen är förvånansvärt lågt och färden är mycket behaglig. Drivlinan med den 8-växlade automatlådan är så fullständig man kan få den. Som vanligt är dock den angivna bränsleförbrukningen ouppnåelig under vanlig körning. Vi lyckas inte nå den i laglig motorvägsfart utan trafik. Det är dock inget som särskiljer Volvo från någon annan tillverkare.

Volvo V90 MMI
V90 är utrustad med en Ipad-liknande skärm.

Helt nytt system

När det kommer till bilens MMI är det tydligt att Volvo tagit ett stort steg från V70 till V90. V90 är utrustad med en Ipad-liknande skärm centrerad i konsolen, och skärmen är svagt vinklad mot dig som förare för att öka läsbarheten och handhavandet. Skärmen är väldigt lätthanterad med tydligt och intuitivt gränssnitt. Det som går förlorat med en så här ordentlig utveckling av systemet är att gamla Volvo-ägare kan känna sig lite borttappade men du kommer snabbt in i det nya systemet.

Vi styr funktionerna på skärmen med tryck och fingersvepningar mellan tre olika menyskärmar. Volvos "Pilot Assist" är ett halvautonomt system som hjälper dig att hålla bilen på rätt kurs och med lagom avstånd till framförvarande bil och kan dessutom se till att du håller hastighetsbegränsningarna, även om de ändras under tiden. En kombination av adaptiv farthållare, vingelvarnare och en kamera som läser av hastighetsskyltar helt enkelt. Smart!