Telia är bäst i Sverige när det kommer till mobilt tal och surf. Det visar en ny rapport från benchmarkingföretaget P3, som ställt Telia, Telenor, Tele2 och Tre emot varandra i sitt första Sverigetest någonsin. Alla de undersökta operatörerna får emellertid goda betyg inom tal- och surfkvalitet med fokus på kundupplevelsen. 

Stort jämförande test: Här är Sveriges bästa bredbandskundtjänst

För att komma fram till ett resultat har P3 skickat två testfordon att utföra mätningar i 12 större och 18 mindre svenska städer. Sammanlagt täcker de testade områdena 3,31 miljoner svenskar, eller 41,4 procent av landets totala befolkning. Operatörernas resultat har översatts i poäng, och slutställningen är följande:

Mobildata (max 600 poäng)

1. Telia, 544 poäng
2. Telenor, 529 poäng
3. Tele2, 508 poäng
4. Tre, 482 poäng

Röstsamtal (max 400 poäng)

1. Telia, 340 poäng
2. Telenor, 333 poäng
3. Tele2, 325 poäng
4. Tre, 317 poäng.

Den sammanlagda poängsumman för Telia landar alltså på 884 poäng, 22 poäng före "andrapristagaren" Telenor på 862. De två operatörerna ligger inom ramen för ett "väldigt bra"-omdöme, medan tjänsterna hos Tele2 och Tre bedöms hålla "bra" kvalitet.

Enligt Telia är mätresultatet ett kvitto på de omfattande satsningar man gjort på området de senaste åren. Så här säger företagets nätchef, Martin Pehrsson, i ett uttalande:

– Vi har investerat miljarder de senaste åren och fortsätter att satsa för att bygga Sveriges bästa mobilnät. P3 har nu gett oss ett kvitto på våra insatser och vi är oerhört stolta över de fina resultaten. Särskilt roligt då vi tidigare i år även utsågs som vinnare i Bredbandskollens test. Dessa mätningar är viktiga och resultaten ger oss värdefulla insikter. Nu fortsätter vi arbetet med att ge våra kunder den bästa upplevelsen