Så står sig AMD på spelfronten

Ashes of the Singularity är ett spel som använder sig av Directx 12, vilket innebär att varje extra kärna gör stor skillnad.

Resultatet visar att Intels processorer spelar i en egen division, men det är inte hela sanningen. Utvecklaren av spelet har nämligen lovat optimeringar för Ryzen i en kommande uppdatering, så vi får lov att återkomma med en ny jämförelse så småningom.

Ashes of Singularity
Klicka för större version.

Även när vi testar andra spel är det stor skillnad mellan Intels och AMD:s processorer, något som syns tydligt i nedanstående diagram.

Så här ser det ut för Tomb Raider:

Tomb Raider
Klicka för större version.

Så här ser det ut för Rise of the Tomb Raider:

Rise of the Tomb Raider
Klicka för större version.

Så här ser det ut för Tom Clancy’s Rainbow Six Siege:

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
Klicka för större version.

Vi vände oss till AMD för att få en förklaring till de klena spelresultaten och rekommenderades alltifrån att uppdatera BIOS till att installera om Windows.

Vad vi än gjorde fick vi långtifrån tillfredsställande resultat när det gällde just spel. Till sist testade vi med att köra på högsta upplösningen i stället och då fick vi ett helt annat resultat.

Så här ser det till exempel ut om vi kör Tom Clancy’s Rainbow Six Siege i full upplösning:

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

När vi väljer den högsta upplösningen håller Ryzen jämna steg med Intels motsvarigheter, men det är ändå aningen oroande att skillnaden är såpass stor vid lägre upplösning.

Vi är emellertid övertygade om att speltillverkarna kommer att optimera sina spel för Ryzen, så förhoppningsvis blir problemet mindre med tiden.