Vi visste inte varför AMD skippade det ursprungligen påtänkta namnet Zen – men som tur är har våra amerikanska kollegor på PCWorld tagit reda på det. Allt börjar med vad AMD inte kunde göra med varumärket...

John Taylor, vice marknadschef på AMD, beskriver det som att man befann sig "between a rock and a hard place". Det var en av företagets ingenjörer, Mike Clark, som ledde utvecklande av Zen-arkitekturen, som gav den sitt namn eftersom han tyckte att den återspeglade flera aspekter av designen. Taylor uppger att många av varumärkets fans följde Zen-utvecklingen noga och kände stark samhörighet med namnet "Zen." Allt var frid och fröjd.

Problemet var emellertid att AMD helt enkelt inte kunde varumärkesskydda Zen. Amerikansk lagstiftning säger att varumärken måste vara slagkraftiga och unika, och det fanns redan en hel armada av produkter som gick under namnet Zen. Till och med AMD:s egna kunder, som Asus, använder det i Zenfone. Man behövde helt enkelt vidga vyerna för att hämta ny inspiration.


Ryzen: För att AMD:s anställda är rymdnördar

New Horizon
Foto: NasaEn konstnärs rendering av sonden New Horizon.

Som de flesta stora företag arbetar AMD med speciella namngivningsfirmor – ja, de existerar – för att sätta framtidssäkra namn på sina produkter.

"De hade en del idéer i slasken, antar jag, och en av dem var ordet 'Horizon'. Det första steget var att ta bort 'ho', vilket skapade namnet Rizon. Många gillade det, men det kändes ändå inte helt rätt, även om vi också tyckte om idén med att ta kunderna till nästa horisont för gaming", sade Taylor.

Samtidigt började en grupp rymdälskande AMD-anställda mixtra i en annan ände – mer specifikt den New Horizon-rymdsomd som passerade Pluto år 2015. Den bedriften fick ge namn åt AMD:s webbsändning i december 2016, där Zen-arkitekturen avslöjades.

"Det finns en coolhetsfaktor i den", sade Taylor om Pluto-kopplingen. "Och så en dag fastslog vi att 'okej, vi har Zen-grejen, vi har 'Rizon' som känns nästan rätt, och sedan var det bara att börja leka med stavningen."

Om AMD i stället bestämt sig för att ge "Rizen" grönt ljus hade risken varit överhängande att folk börjat uttala det "risen", och då skulle såväl Zen- som horisontkopplingen gå förlorad. Så man valde i stället y-vägen och började sätta Ryzen-etiketter på prototyper och förpackningar.

"Och varje gång vi tittade på det sa vi till varandra att Ryzen ser snabbt ut och lika gärna hade kunnat pryda sidoplåtarna hos en rymdfärja på väg till Mars", sade Taylor. AMD hade hittat en vinnare.


Symboliken i logotypen

Enso
En enso, målad av en okänd, japansk konstnär.

Men det finns ännu mer bakom Ryzens namn – bokstavligt talat. Den speciella cirkeln bakom namnet i logotypen är en enso, antingen en stängd eller delvis öppen cirkelsymbol i japansk kalligrafi. Där finns också en Zen-koppling; en stängd cirkel representerar perfektion, medan en öppen sådan symboliserar framtida utveckling och tillväxt.

Taylor berättade att AMD ser enson som ett "ensamt obrutet penseldrag av kreativitet", som en representant för människans kreativa ådra: "Det finns så många människor som skapar fantastiska saker på internet varje dag."

Det sista elementet återfinns i typsnittet, som du kanske trodde bara valdes av snygghetsskäl. Näpp, även här finns en speciell betydelse.

"Typsnittet är starkt kopplat till Zen-principerna och har en tydlig symmetri. Vårt team skapade det själva, och har gjort beräkningar på hur bokstaveringen följer balansen och den vedertagna symmetrin hos Zen", sade Taylor.

En sista grej

Oavsett om det härstammar ur Zens framgångar, dess sigill eller bara en lättnad av att äntligen kunna ta revansch på Intel har AMD:s ingenjörer fattat ett ovanligt starkt tycke för Ryzen, avslöjade Taylor. Det har gjort Ryzen-merchandise hett eftertraktat även innanför företagets väggar.

"Dagen efter vårt New Horizon-evenemang i december tog de (ingenjörerna) eventflaggan och satte fast den högst upp på vårt parkeringsgarage, nästan som något ur tv-serien Portlandia. Nu hänger flaggan i ingenjörsbyggnaden – de har aldrig varit så intresserade av marknadsföring som nu. De lägger rabarber på allt som har "Ryzen" stämplat på sig!