Snälla elbilstillverkare, sluta gräv ner er i EU-cykel-gropen – ni kommer ha ett helsike att ta er ut den. Att påstå att bilen klarar fem mil på enbart el och sen leverera 2,5 mil är inget annat än lurendrejeri. Jaha, du vill ha värme i kupén under färden, det blir minus fyra kilometer. Vindrutetorkaren måste användas, minus fem kilometer. Det är endast åtta grader varmt ute, varsågod minus sex kilometer… och så vidare.

Det är som om jag skulle beställa en cheeseburgare naturell på McDonalds och få höra den är klar om 45 sekunder. Två minuter senare när jag frågar är den klar om 30 sekunder. Säg då istället tre minuter från början så kommer jag tillbaka om tre minuter och hämtar min färdiga cheesburgare utan lök, utan senap och utan gurka.

Det finns inget positivt i att lova fem mil och sedan leverera hälften. Säg istället 3,5 mil och överleverera om väder- och trafikgudarna är på din sida. 

Glappet mellan vad du önskar och vad du får är det jobbigaste att ta sig över efter köpet av en ny el-bil. Du bygger upp en förväntan av den här fantastiska fyrhjuliga saken som ska komma att förändra ditt liv. Du känner ett miljöpatos som är enormt och du tror att du kan vara en betydande del av världens klimatförändring. Men det enda som händer är att du lurar staten på skattepengar genom lägre förmånsvärde.

I vår familj klarar vi oss lyckligtvis på de dryga två milen vi får ut på ren eldrift. Vi tar oss från förorten till Stockholms innerstad och vi kan ladda bilen på arbetsplatsen. Långt från alla har den möjligheten.

Missa inte: M3 Motor - tester av de senaste och hetaste bilmodellerna

Min Volkswagen Passat GTE drog 0,78l/mil i 110km/h till och från Kolmården i helgen. Bilen var fullpackad och vi var två vuxna och tre barn. Vi startade med fullt batteri både hemma och från Vildmarkshotellet. 0,78l/mil känns inte okej. Det blir lite som när en handlare tog in Chevrolet Tahoe Hybrid till Sverige och sålde den som miljöbil bara för att den var utrustad med en liten elmotor.

Volkswagen e-UP kostar 280 000 kronor medan en vanlig Volkswagen UP kostar 130 000 kronor. För den mellanskillnaden kan du köra nästan 21 000 mil, vilket jag tvivlar på att en Volkswagen UP klarar. Alternativt kan du köpa ytterligare en Volkswagen UP i en annan färg och dessutom lägga till 20 000 Jenka-tuggummin utöver det. Om vi tittar på Volkswagen Passat GTE kontra samma bil med en bensinmotor så är skillnaden 120 000 kronor. För den summan kan du köpa en Volkswagen Passat med bensinmotor, och välja till hela utrustningslistan.

Läs mer: Elbilar och solenergi kan bromsa fossila bränslen redan 2020

Jag har provkört en hel del plug-in-hybrider och det är inte något bilmärke som egentligen utmärker sig, vare sig positivt eller negativt. Undantaget är kanske Porsche Cayenne e-hybrid som vi endast fick ut 1,8 mils eldrift av, men jag gissar att målgruppen för den är välavlönade företagsledare som kanske inte riktigt bryr sig om vardagsekonomin.

Min stora fråga är när det ska löna sig för privatpersoner med normal inkomst att köra plug-in-hybrid. Och framför allt – när vi ska slippa känna oss lurade efter köpet.