När vi möter ”nya” Ford Mondeo i bilhallen får vi än tydligare associationer till Aston Martin än tidigare. Grillen är en ren kopia av det långt lyxigare bilmärket och Mondeons nya, mer avsmalnande framlyktor ger ett sportigare utseende. Annars är Ford Mondeo sig lik: Enkel, rymlig, trygg och tyvärr tråkig.

Ford Mondeo 2017
Snyggt, tydligt och funktionellt.

Sync 3 med många nyheter

När vi sätter oss i bilen möts vi av samma inredning som tidigare, med undantag för det nya multimediagränssnittet Sync 3. Det är en mycket välbehövlig uppdatering från Sync 2, som var svårstyrt och krångligt. Sync 3 är känsligare och oerhört mycket snabbare – men framför allt har det stöd för Apple Car Play och Android Auto.

Testbilen är en Ford Mondeo Business TDCi 180 AWD och den har det mesta i utrustningsväg. Det vi saknar är döda vinkel-varnare och kö-funktionen till den adaptiva farthållaren. Den tidigare kan köpas till för 5 500 kronor men den senare finns dessvärre inte i tillbehörslistan. Bilen är utrustad med stilrena fälgar på 18 tum, vilket ger den ett sobert uttryck. Den version vi testar är en så kallad kombisedan, som ger bilen utseendet av en sedan men som lastas enkelt via den stora bakluckan. Den rymmer faktiskt 550 liter, vilket är 25 liter mer än kombins 525 liter.

Ford Mondeo 2017
Flinka fingrar krävas.

I övrigt är Ford Mondeo ett säkert val där få saker sticker ut. Alla reglage är väl beprövade men vi irriterar oss fortfarande på alla dessa knappar man har placerat i ratten. Du måste ha en formel-1 förares flinka fingrar för att hantera samtliga funktioner under färd.