Brand Finance Global 500, som varje år rangordnar och utser världens mest värdefulla varumärken, har i sin senaste upplaga för 2017 toppat listan med Google som därned kniper förstaplatsen från Apple, skriver World Trademark Review.

Brand Finance beräknar ett tapp på hela 27 procent för värdet på Apples varumärke som därmed förlorar förstaplaceringen efter fem år på toppen då företaget dominerat marknaden för smartphones och surfplattor. Anledningarna till tappet anses vara att företaget överskattat sina kunders trogenhet samtidigt som flera kinesiska aktörer på smartphonemarknaden nu förbättrat sin position på listan.

Brand själva noterar att Google därtill lyckats stärka sitt varumärke avsevärt (en ökning på 24 procent) under det senaste året trots att företagets utformning vad gäller produkter och tjänster är mer komplicerad än exempelvis Apples. Värt att notera på listan är även att Facebook klättrat hela 8 placeringar i år, från plats 17 till plats 9.

De 20 mest värdefulla varumärkena (med förra årets placering inom parantes) är nu enligt Brand Finance Global 500:

1 (2). Google.
2 (1). Apple
3 (3). Amazon.com
4 (6). AT&T
5 (4). Microsoft
6 (7). Samsung Group
7 (5). Verizon
8 (8). Walmart
9 (17). Facebook
10 (13). ICBC
11 (9). China Mobile
12 (11). Toyota
13 (10). Wells Fargo
14 (14). China Construction Bank
15 (22). NTT Group
16 (12). McDonald's 
17 (15). BMW
18 (23). Shell
19 (18). T (Deutsceh Telekom)
20 (21). IBM