Senaste generationen Mini Countryman, som lanserades 2010, har nu växt rejält och kan i mångt och mycket numera fungera som en familjebil. Rent utseendemässigt har det hänt mindre och det krävs ett tränat öga för att direkt se skillnaderna. 

Mini Countryman 2017

Men de nya måtten skvallrar om att det hänt en del. Countryman är hela 20 centimeter längre än tidigare och sträcker ut sig 430 centimeter ovan jord. Den är även något bredare och lite högre. Längden har främst gett ett större bagageutrymme och mer plats för passagerarna i baksätet. Baksätet är skjutbart och fällbart 40/20/40 jämfört med 60/40 tidigare.

Mini Countryman 2017

Interiört är kvalitetskänslan hög. Den udda, centralt placerade skärmen har numera touch-funktion och en hel del andra nya finesser som vi kommer att återkomma till när vi får in bilen för ett regelrätt test.

Mini Countryman 2017

Ljudisoleringen är det första vi lägger märke till när vi ger oss ut på de isiga vägarna strax utanför Oslo. Den har förbättras radikalt och även på de nyligen hyvlade vägarna är ljudkomforten okej.

Motoralternativen är många och ska vi plocka ut en favorit bland de vi får bekanta oss med under provkörningen blir det utan tvekan dieselmotorn med 190 hk och 400 Nm. Den är kraftfull med en jämn gång och prestanda som imponerar. 0-100 på 7,4 sekunder (med fyrhjulsdrift) är inte illa.

Mini Countryman 2017

Alla bilar är bestyckade med fyrhjulsdrift och den får onekligen bekänna färg på en isbelagd sjö. Efter ett antal övningar kan vi konstatera att uppträdandet är tryggt och välbalanserat – men kanske framför allt barnsligt underhållande. Nya MINI Countryman lanseras den 11 februari 2017 och instegsmodellen Cooper kostar 244 900 kronor. Framåt sommaren kommer även en Countryman som laddhybrid, med batterikapacitet för eldrift i upp till fyra mil. Priset för den kommer att ligga på 375 000 kronor.
   

Mini Countryman 2017