Att Mitsubishi Outlander som laddhybrid är populär råder ingen tvekan om. Men förstaplatsen i statistiken är ett minne blott – under januari månad såldes 135 bilar, vilket i och för sig är bra siffra men ändå en bit ifrån storsäljaren Passat GTE med 549 sålda exemplar. Till 2017 års modell har modellen emellertid fått en hel del uppdateringar och nya funktioner, flera av dem riktigt bra, vilket kanske kan ge modellen en nytändning.

Mitsubishi Outlander Phev är en stor fyrhjulsdriven suv som rymmer hela familjen. Känslan för designen, som var spännande och nydanande en gång i tiden, har svalnat och frågan är om det inte är dags för en mer radikal förändring till kommande generation. Om inte, finns det nog risk att fler konkurrenter klättrar förbi i försäljningslistan.

Mitsubishi Outlander PHEV

Outlander Phev är en så kallad plug-in-hybrid som laddas med el och kan därefter köras i upp till 54 km på enbart el. I teorin – i verkligheten ser det lite annorlunda ut.

Missa inte: Snälla elbilstillverkare – sluta blåsa era kunder

Nytt är prioriterad eldrift, eller EV priority mode, som det heter här – och som förhindrar att bensinmotorn startar. Tidigare ville förbränningsmotorn av någon anledning hjälpa till, trots att det egentligen inte behövdes. En välkommen nyhet alltså och den aktiveras genom en knapptryckning.

Inne i kupen ser det i stort sett ut som tidigare. Visst får vi hög trivselkänsla, men en mängden hårdplast förtar en del av kvalitetskänslan.

Mitsubishi Outlander PHEV

Men komforten är bra och du sitter högt med en rejäl översikt. Dessutom har ljudnivån sjunkit jämfört med tidigare och vid eldrift går Outlander Phev spöklikt tyst. Mittkonsolens färgskärm är bra placerad och har touchfunktion. Menysystemet är ganska omständigt och kräver ett tryck på ”hem”-knappen varje gång du vill använda en annan funktion. Även upplösningen lämnar en del att önska och den tidigare så spännande animationen över energiflödet känns numera riktigt gammal.

Äntligen Apple Carplay

Ljudet från högtalarna (utrustningsnivå business med åtta satelliter och en baslåda) är precis som tidigare riktigt bra, skön ackompanjerat av tunga basgångar från subwoofern i bagageutrymmet. Systemet är dessutom numera kompatibelt med Apple Carplay.   

Mitsubishi Outlander PHEV

Även säkerhetsfunktioner har tillkommit, bland annat en riktigt alert döda vinkeln-varnare som tidigt upptäcker bilar som kommer bakifrån. Dessutom finns ett nytt varningssystem vid backning, samt ett uppgraderat krocksystem i arsenalen. Filbytesvarnaren är givetvis välkommen men är inte aktiv i form av att den styr in bilen i filen igen. Den ger istället endast ifrån sig ett enerverade pip varje gång trafiklinjerna krossas. Systemet är dessvärre överkänsligt och reagerar i stort sett konstant, vilket i förlängningen leder till att vi stänger av det.

Mitsubishi Outlander PHEV

Den adaptiva farthållaren aktiveras via knappar på höger sida av ratten liksom avståndsregleraren till framförvarande bil. Den fungerar tillfredsställande så länge du ligger bakom en bil. Däremot är den ganska slö om du vill köra om och ger inte mer gas förrän du är helt ute i den andra filen. Den kan inte, som mer moderna lösningar, förutse din avsikt och ge pådrag direkt när blinkar ut och vill köra om.

Den officiella förbrukningen ligger på 1,7 liter/100km vilket ska tas med en hel skopa salt. Samma sak med räckvidden, oavsett vad EU-cykeln säger. Under testveckan kom vi i snitt mellan 2,5 till 3 mil på enbart el, och visst, kör du aldrig längre sträckor är det möjligt att komma ner till den officiella förbrukningen. Men om du vill ta dig längre än så sticker siffrorna iväg uppåt i rask takt. Använder du enbart förbränningsmotorn blir snittet närmare en liter milen. I auto-läget, där båda motorerna samverkar, hamnade vi på ett genomsnitt på runt 0,78 liter milen.

Som tjänstebil är det givetvis intressant ändå. Förmånsvärdet för en Fleet edition är på 1 196 kronor vilket påverkar lönekuvertet rejält jämfört med att välja en icke supermiljöklassad bil. Som privatperson blir det tuffare att räkna hem det förhållandevis höga inköpspriset jämfört med en Outlander med enbart förbränningsmotor.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning