En av de mer begränsande faktorerna med vr-spelande är att det framkallar illamående och huvudvärk hos flera användare. Nu jobbar forskare vid Stanford University i Kalifornien på att ta fram en vr-display som anpassar sig efter bärarens syn. Tanken med projektet är att mildra sagda symptom och göra vr-spelandet tillgängligt för en bredare publik.

"Varje individ behöver anpassad optik för åtnjuta den bästa möjliga vr-upplevelsen", kommenterar forskaren Gordon Wetzstein projektet, som för närvarande befinner sig i ett prototypstadie.

Test: Bästa vr-glasögon till mobil, dator och PS4

Problemet som forskarna försöker tackla är hur vi fokuserar blicken när vi kränger på oss ett vr-headset. Till skillnad från i verkligheten, där periferin suddas ut för att låta oss rikta blicken på ett specifikt objekt, är vr-headseten inställda på att fokusera våra ögon på en fast punkt. Forskarna kallar sin nya teknik för "adaptiv fokusdisplay". De två vägar som testas för närvarande är flytande, autofokuserande linser och en skärmbild som kan zoomas in och ut likt den bild vi får när vi justerar en kikare. Systemet omfattar även s.k eyetracking-teknologi.

Just flytande linser har vi skrivit om nyligen, men då i ett par smarta glasögon som uppges kunna lindra symptom från ålderssynthet. Lyckas Stanford-forskarna kommersialisera en anpassningsbar vr-display har ett av teknikens stora hinder på vägen in i våra vardagsrum i alla fall övervunnits.