När det första Halo Wars släpptes 2009 fanns det inte speciellt många strategispel som fungerade väl på konsol. Succén uteblev och åtta år senare är det fortfarande en förhållandevis outforskad genre. Numera är det Total War-utvecklarna Creative Assembly som ligger bakom utvecklingen, men Halo Wars 2 är ändå mer av detsamma. Det bjuds på bombastiskt realtidsstrategi utan större krav på strategiskt djup – och utan att på något sätt återuppfinna hjulet lyckas Halo Wars 2 med vad det försöker göra.

Grundstommen är ett slags sten-sax-påse-system där varje soldatvariant är stark mot en fiendetyp och svag mot en annan. Spelet gör sitt bästa med att förklara grunderna i en separat tutorial men lämnar sedan dig ensam att testa dig fram.

Kort kampanj

Halo Wars 2 utspelar sig nästan trettio år efter det första spelet och berättar en slentrianmässig historia om onda rymdvarelser som måste spöas. Tack vare hyfsat manus och trovärdiga skådespelare blir däremot de förrenderade mellansekvenserna en stark drivkraft att fortsätta framåt. Synd bara på att kampanjen endast tar cirka omkring sex timmar att klara av och dessutom avslutas abrupt, som om det sista uppdraget klippts bort.

Halo Wars2

Det är också unisont för hela Halo Wars 2: att det lämnar en viss bitter eftersmak i brist på ordentligt innehåll. Visst, det finns ett par olika spellägen att leka runt i online eller mot datormotståndare, men allt från den grundläggande spelmekaniken till avsaknaden av rankade onlinematcher gör att det annars så finslipade spelet känns något fattigt.

Mer lättsamt än pc-konkurrenterna

Det är omöjligt att inte titta på e-sportscenen bland pc-spelare, med Starcraft 2 som flaggskeppet – här blir det tydligt att Halo Wars 2 inte står sig speciellt bra i jämförelse. För det är uppenbart anpassat för att fungera med en handkontroll (trots att det även släpps till pc) och har därför bantats ned till en mer avslappnad och lättsam upplevelse än sina konkurrenter.

Visserligen har Creative Assembly utnyttjat mängder av kontrollkombinationer för att du enkelt ska kunna byta mellan trupper, soldattyper och hoppa tillbaka till din bas, men i stridens hetta osar känslan av att vara utelämnad på grund av kontrollens restriktioner, snarare än att spelet är genuint anpassat efter sin kontrollmetod.

Halo Wars 2

Mycket att älska – trots allt

Med det sagt finns det mycket att älska i Halo Wars 2. Som de olika ledarna du kan växla mellan, alla med olika förmågor att utnyttja på fältet. Eller hur du kan spela allt från kampanjen till Firefight, där du ska överleva vågor av fiender, tillsammans med en vän. Eller att se vackert modellerade ODST-soldater falla från himlen för att rädda dagen i ett hav av färgglada explosioner.

Ett av de största nytillskotten är Blitz, ett spelläge där du kallar in soldater med kort istället för att behöva bygga dem i en bas. Korten låser du i sin tur upp genom att klara dagliga utmaningar eller hosta upp riktiga slantar. Inför varje match kan du endast ha ett visst antal kort med dig, så det gäller att prioritera vilka som behövs för situationen och jämföra hur mycket energi de kostar att använda.

Blitz vänder på så vis lite av spelmekaniken upp och ner, och utnyttjar spelets lättillgängliga och actionspäckade kärna. Istället för att behöva bygga upp sin bas, uppgradera byggnader och rekrytera pansarvagnar slängs vi här direkt in i kriget.

Halo Wars 2

Det största frågetecknet är dock hur Creative Assembly ska hantera situationen framöver, eftersom dina soldater blir starkare ju fler kort du samlar av samma typ. Risken för att det förvandlas till en pay-to-win-situation är något överhängande och skulle enkelt förstöra ett i grunden intressant spelläge.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning

Halo Wars 2 Pris vid test: 542 kr.

Bästa pris just nu: 478 kr