Hyundai släpper tre olika miljöbilar som alla bygger på samma kaross, och vi gillar verkligen nya Ioniqs sportiga former. Dessutom är den extra intressant då prislappen är förhållandevis låg trots generös utrustningsnivå.

Genomtänkt interiör

Inredningen i bilen andas hög kvalitet för att vara i det här prissegmentet. Det känns inte alls som att vi kliver in i en budgetmodell, materialval och design är modernt och det ser påkostat ut. Vi testar Premium Plus Eco-versionen, det vill säga den högsta utrustningsnivån.

De främre stolarna är ventilerade och här finns värme i alla stolar och även i ratten, något vi lärt oss att uppskatta ordentligt under vintertid. Knappar och reglage sitter bra placerade och vi lär oss snabbt att hitta det vi söker efter i bilen. Stolarna är hyfsat bekväma (med ställbart svankstöd), och komforten överlag är helt okej när vi kör, även om ganska mycket ljud läcker in i kupén när vi kommer upp i högre hastigheter.

Hyundai Ioniq
Inredningen i Hyundai Ioniq är modern och andas hög kvalitet, och touchskärmen fungerar utmärkt.

Bilen bygger på en 1,6 liter stor bensinmotor som jobbar tillsammans med en elmotor med max effekt 32 kW vilket motsvarar 43,5 extra hästkrafter. Tillsammans får vi ut 141 hästkrafter vilket känns godkänt när vi pendlar in till storstan från förorten. Inte lika kul när vi vill köra om lastbilar på landsväg med fullpackad bil, men helt klart ett steg vassare än främsta konkurrenten Toyota Prius. Vi snackar inte körglädje direkt, men vi tänker inte heller på att vi sitter i en billig hybrid, mycket tack vare dubbelkopplingslådan i bilen.

Navigator, Carplay och sensorer

I mittkonsolen sitter en 8-tums touchskärm där vi bland annat hittar en navigator. Bilens MMI stöder både Apple Carplay och Android Auto, och gränssnittet i Hyundais egna system är tydligt och lätthanterat. När du lägger i backen hoppar backkameran igång och bilen har även parkeringssensorer både fram och bak. Här finns också döda vinkeln-varnare i backspeglarna. I grundversionen är det mindre skärm och enklare MMI som gäller.

Hyundai Ioniq BLIS
Bilen varnar när en bil befinner sig i döda vinkeln. En mycket bra säkerhetsfunktion.

Testbilen har adaptiv farthållare och körfältsassistant/vingelvarnare som du kan ställa i tre olika lägen. Denna fungerar riktigt bra och styr in oss i mitten av körbanan så länge sensorn håller koll på filmarkeringarna. Efter en stund känner bilen av om du inte håller i ratten, och varnar ljudligt. Här finns också panikbromsassistans som varnar om du närmar dig ett hinder för snabbt.

Farthållaren är inte riktigt så mjuk som vi skulle önska, ibland blir det lite ryckiga inbromsningar. Och efter en stund i långsamma bilköer säger den ifrån och kopplar ur sig själv. Som många andra bilar gillar inte sensorerna i Ioniq när det snöar, efter en stund i måttligt snöväder varnar bilen att panikbromsfunktionen har satts ur spel.

Ioniq
Räkna inte med att frontsensorn fungerar om det snöar.

Ljudanläggningen är helt okej men vi saknar tyngd i basen. En kul detalj är hur smidigt det är att välja hur ljudet ska fördelas mellan högtalarna genom att vi drar med ett finger på touchskärmen och väljer centreringspunkt. I mittkosollen finns dubbla 12-voltuttag och bra förvaring för telefonen, muggar och annat. Det märks helt enkelt att tillverkaren har tänkt på praktiska detaljer.

Hyfsat snål

Hyundai anger 0,34 liter/bil i förbrukning, men denna siffra är som vanligt inte i paritet med verkligheten. Efter en vecka med Ioniq konstaterar vi att vi snittat kring strax över en halvliter per mil, vilket är okej men inte mer. Och det är väldigt sällan bilen använder enbart elmotorn, inte ens när vi kör in och ut från parkeringsplatsen trots Eco-läge.

Bilen är ganska liten men utrymmena invändigt känns väl tilltagna. Bagageutrymmet sväljer förvånansvärt mycket och här sitter också ett smart insynsskydd som vi uppskattar.