Nasas teleskop har upptäckt inte en, inte två, utan sju jordliknande planeter som skulle kunna husera liv och som hittats rotera kring en liten stjärna inte allt för långt bort. En upptäckt som innebär den första realistiska möjligheten att söka efter biologiskt och främmande liv utanför vårt solsystem.

Planeterna kretsar kring en dvärgstjärna som fått namnet Trappist-1, omkring 40 ljusår, eller 380 triljoner kilometer bort. Vilket i dagens läge skulle betyda att det tar miljoner år att resa dit fysiskt. Samtidigt ligger planeterna så bra till att de kommer kunna studeras i stor detalj framförallt under 2018 då Nasas James Webb-teleskop ska skjutas upp.

Tre av exoplaneterna (en exoplanet är en planet runt en annan stjärna än solen) kretsar med rätt avstånd från stjärnan för att de ska vara beboliga och under rätt förhållanden skulle vatten kunna existera på samtliga sju enligt Nasas astronomer. Rymdorganisationen tror till och med att det finns möjlighet att upptäcka spår efter utomjordiskt liv på någon av planeterna.

Du kan läsa det fulla pressmeddelandet på Nasas hemsida.