När Tesla lanserade Model S, som vi testade och hyllade för drygt tre år sedan, var vi lyriska över nytänket. Tesla är utan tvekan en visionär på bilmarknaden och en tillverkare som mer än någon annan visat att det går att bygga miljövänliga elbilar som är smarta, sportiga och coola. Nya suven Model X är på många sätt lik Teslas Model S, men samtidigt bryter den helt ny mark.

Tesla model x

Första eldrivna suven

Model X 90D väger 2,5 ton och rymmer upp till 7 personer beroende på vilken konfiguration du väljer. Vi testar sexsitskonfigurationen, där baksätet består av två fåtöljer och sedan finns en tredje rad som du enkelt kan fälla upp och som rymmer ytterligare två passagerare.

Trots det stora formatet bjuder den på helt makalös motorprestanda. Bilen gör 0-100 km/h på cirka fem sekunder och när vi trycker gaspedalen i botten pressas vi bakåt och bilen flyger fram. Men det finns ännu vassare motoralternativ, P100D-alternativet gör 0-100 km/h på mäktiga 3,1 sekunder.

Läs även: M3:s första test av Tesla Model S

Batteriet i den testade modellen är väl tilltaget så att du ska kunna köra långt mellan laddningarna. Upp till 489 kilometer säger specifikationerna, men det känns lite väl optimistiskt efter en vecka med den nya bilen. Tesla har ett ganska bra nät med snabbladdare, och dessa ligger inlagda i den inbyggda navigatorn. Och du kan givetvis även ladda i vanlig laddstolpe eller i 220-kontakten. Räkna dock med att det tar många timmar att ladda upp batteriet om du bara har tillgång till 16A, eller kanske 10A i uttaget.

Coola falkvingar

Det mest uppseendeväckande med Model X 90D, och det som drar blickarna till sig under testet, är när vi fäller upp de bakre dörrarna. Måsvingarna, eller falkvingar som Tesla valt att kalla dem, är en avancerad ledad konstruktion. Och nog är det en fördel på trånga parkeringar att dörrarna fälls uppåt, och du når enkelt långt in i bilen, men ibland känns det klumpigt och det är lätt hänt att slå huvudet i underdelen av dörren.

Värt att nämna är att det är extremt svårt att hitta något sätt att montera bilbarnstolar i bilen, bakåtvänt. Det finns helt enkelt ingenting att fästa stolarna i.

Tesla model x
Den gigantiska pekskärmen är fantastisk när du ska kolla kartor eller bläddra i dina spellistor på Spotify.

Inuti bilen är det den gigantiska pekskärmen som står i centrum. Här sköter du det mesta i bilen, från att följa din rutt på kartan till att hantera Spotify, klimatanläggningen, öppna och stänga dörrar, surfa och mycket mer. Det mesta känner vi igen från Tesla Model S, men en hel del detaljer har förbättrats. Bilen har eget inbyggt Telia-sim, så du är inte beroende av din egen mobiltelefon för uppkoppling. Och du kan logga in på ditt eget Spotifykonto direkt i bilen, utan att använda din egen mobil. Smidigt!

Missa inte: M3 testar Volvo XC90

Gränssnittet uppdateras kontinuerligt vilket gör att du som Tesla-ägare hela tiden får nya funktioner tillgängliga i bilen. Alla Teslor som rullar i dag är exempelvis hårdvarumässigt förberedda för helt autonom körning, men mjukvaran och lagar och regler tillåter bara en den av detta. Några av uppdateringarna som kommer strax efter att vi returnerat testbilen innefattar bättre kontroll av hur högt falkvingarna skall öppnas och förbättringar när det gäller POI på kartorna.