Grym ljudanläggning och smart autopilot

Ljudanläggningen i testbilen, Ultra hi-fi-paketet, är ett riktigt bra system bestående av 17 högtalare och en kraftfull förstärkare. Här finns både tyngd och dynamik och du kan enkelt anpassa hur ljudbilden ska fördelas i kupén.

Tesla har givetvis adaptiv farthållare och körfältsassistans. Med alla sensorer påslagna aktiverar vi det Tesla kallar Autopilot, och systemet imponerar. Så länge väglinjerna är hyfsigt tydliga håller sig bilen mitt i filen och hela tiden med säkert avstånd till bilen framför utifrån dina inställningar. På displayen i instrumentpanelen ser du också en grafisk bild över det bilen ser. Om du exempelvis kör förbi en lastbil ser du en illustrerad lastbil i displayen och samma sak med motorcyklar. Tesla samlar hela tiden in data från både din körning och från andra Teslabilar, för att bli bättre och bättre på att hålla koll på vägnätet.

Tesla Model X varnar givetvis när vi inte håller i ratten, men medan andra bilar vi har testat brukar göra detta redan efter 20-30 sekunder kör den här bilen hela tre minuter helt själv innan den började varna. Enligt Tesla själva håller sig tillverkaren dock till de regler som finns gällande den här funktionen.

Test: Tesla Model-X

Konkurrenterna närmar sig

Det finns ingen annan elbil i den här klassen som kan mäta sig med Model X när det gäller motor, batterikapacitet och utrymme, men när det gäller funktioner, komfort och förarhjälpmedel har konkurrenter som Mercedes, Audi, BMW och även Volvo kommit ifatt och även åkt förbi på flera punkter. Heads Up Display-funktion hade varit trevligt, liksom tydliga döda vinkeln-varnare i backspeglarna. Och varför ingen massagefunktion i stolarna när vi köper en premiumbil för 1,5 miljoner?

Tesla model x
Falkvingarna är riktigt coola, och de har sina fördelar. Samtidigt kan du inte montera takbox på bilen av förklarliga skäl...

Backkameran i Model X är riktigt bra, men placeringen gör att den lätt blir smutsig. Och vi har inget birds-eye-perspektiv, något som många andra erbjuder och som underlättar parkeringen avsevärt. Sensorerna i Teslas bil ger oss stenkoll på omgivande hinder, men när vi vill veta om vi står rätt i P-rutan blir det svårare.

Det finns ingen riktig konkurrent till Tesla Model X. Det närmaste vi kan tänka oss med möjligheten att klämma in sex, sju personer är Volvo XC90 plugin-hybrid. Även andra premium-suvar med motsvarande utrustning som Model X kostar en bit över miljonen, och även om vi tycker att Teslas angivna driftskostnad på 2 kr/mil är lite väl låg så är det helt klart så att den här bilen har lägre driftskostnad än de mindre miljövänliga konkurrerande suv:arna.