Vid en första anblick kan den lilla, cirkulära mojängen hos Ford på MWC se ut som en robotdammsugare. Det är det inte. Vi pratar snarare om Carr-E, en av Fords prototyper som illustrerar hur människan kan ta sig fram i framtiden. 

ford carr-e
Varför gå när man kan stå? Carr-E-prototypen tar dig framåt med en hastighet av 11 kilometer i timmen.

Carr-E togs fram av Kilan Vas, en systemingenjör från Köln i Tyskland. Han byggde enheten som en utmanare i Fords "Last Mile Mobility Challenge", en tävling som gav anställda i uppgift att ta fram en elektrisk protoyp som skulle förenkla pendlandet på platser där bilen inte är tillåten eller praktiskt gångbar. Carr-E var en av finalisterna.

Med en storlek motsvarandes ett bildäck är Carr-E tänkt att få plats i bilens bagagelucka. Den klarar en vikt på 120 kilo och har en maxfart om 11 kilometer i timmen. Räckvidden är 22 kilometer, vilket borde vara mer än tillräckligt för att ta dig från parkeringsplatsen till svängdörrarna på jobbet. Det är också möjligt att sätta Carr-E i "drönarläge" och få den att följa efter dig.

Det som drog till sig mest uppmärksamhet hos Ford var emellertid en demonstration kallad Autolivery. Användarna fick sätta på sig ett vr-headset och titta på när en självkörande van och en drönare jobbade tillsammans för att leverera en glömd matingrediens till ett middagsparty. 

Autolivery
Fords Autolivery-koncept

– Allt handlar om att göra livet i staden enklare. Möjligheten att kunna använda elektriska, självkörande fordon tillsammans med drönare för att transportera saker till stadens invånare är helt fantastisk, säger Euishik Bang, en av skaparna till Autolivery-konceptet.

Ford har gått ut med att man vill ha en självkörande bil på vägarna år 2021.